آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

ارزیابی مستقل سازمان ملل: به رسمیت شناختن طا-لبان بسته به پابندی آن‌ها به تعهدان جهانی است

خبرگزاری دید: ارزیابی مستقل به سفارش سازمان ملل متحد به رسمیت شناختن حکومت طا-لبان را متکی به پایبندی آن‌ها به تعهدات و معاهده‌های بین‌المللی کرده و خواستار لغو محدودیت‌ها علیه زنان شده است.

یک ارزیابی مستقل به سفارش سازمان ملل متحد، به رسمیت شناختن حکومت طا-لبان را با پایبندی افغانستان به تعهدات و معاهده‌های بین‌المللی مرتبط کرده و از آن‌ها خواسته فوراً محدودیت‌های گسترده حقوق زنان برای تحصیل و فرصت‌های شغلی را لغو کنند.

پیش نویس این ارزیابی که از سوی صدای امریکا مشاهده شده، می‌گوید: هر گونه ادغام رسمی مجدد افغانستان در نهادها و سیستم‌های جهانی، نیازمند مشارکت و رهبری زنان افغانستان است.

در ماه مارچ، قطع‌نامه‌ شورای امنیت از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواست تا این ارزیابی را انجام دهد که «توصیه‌های آینده‌نگر برای رویکردی یکپارچه و منسجم» بین‌المللی به این کشور بحران‌زده تحت حکومت طا-لبان تا ۱۷ نوامبر ارایه کند.

گوترش سینیرلی اغلو مقام سابق دولت ترکیه را به عنوان هماهنگ کننده ویژه برای رهبری این ماموریت منصوب کرد.

سینیرلی اوغلو به افغانستان سفر کرده و با رهبران طا-لبان، ذینفعان افغانستان مقیم خارج از کشور و ذینفعان مهم منطقه‌ای و بین‌المللی پیش از ارایه گزارش خود به دبیرکل سازمان ملل، ملاقات و تبادل نظر کرده است.

این سند خاطرنشان کرده که وضعیت زنان و دختران – به ویژه محدودیت‌های تحصیلی دختران – «متداول‌ترین» موضوعی بود که در این رایزنی‌ها مطرح شده است.

در این بیانیه آمده است که زنان، دختران افغانستان، جامعه تجاری، روحانیون مذهبی، بزرگان قبایل، جامعه مدنی، متخصصان بهداشت و آموزش و بسیاری از نمایندگان مقامات فعلی طا-لبان بر این موضوع تاکید کرده‌اند.

گفتنی است که طا-لبان بارها گفته آموزش را مطابق به شریعت فراهم می‌کند، اما بیش از دو سال از این موضوع می‌گذرد و دروازه‌های علم و معرفت به روی دختران بسته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا