آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاستگزارش

ازبیکستان خواستار مشارکت در مدیریت آب‌ها و معادن افغانستان است

خبرگزاری دید: جمشید خواجه‌اوف، سرپرست هئیت اعزامی تجاری ازبیکستان و معاون نخست وزیر این کشور در نمایشگاه اموال تجارتی ازبیکستان می‌گوید که کشورش علاقه‌مند است تا در مدیریت‌آب‌ها و استخراج معادن همکاری کند.

نمایشگاه اموال تجارتی ازبیکستان از سوی هیئت تجاری این کشور به رهبری جمشید خواجه‌اوف، معاون نخست وزیر این کشور با همکاری وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی و با حضور هئیت مرکز تجاری ایران- کابل، برگزار شد.

جمشید خواجه‌اوف سرپرست هیئت اعزامی تجاری ازبیکستان و معاون نخست وزیر این کشور طی سخنانی گفت که توسعه و رشد افغانستان به نفع کشورهای منطقه از جمله ازبیکستان است.

آقای خواجه‌اوف افزود که امنیت و ثبات در افغانستان به نفع تمام کشورهای منطقه است. 

معاون نخست‌وزیر ازبیکستان گفت:  تنها پنج وزیر از جمله وزیر ترانسپورت، انرژی، اداره خط آهن، زراعت و معدن در ترکیب هیئت حضور دارند که دوست دارند در مورد همکاری‌های مختلف با مقامات امارت اسلامی صحبت داشته باشند. 

به گفته او، وزارت معدن ازبیکستان تجربه کافی در استخراج معادن دارد و در این زمینه آماده همکاری با مقام‌های افغانستان است. 

سرپرست هیئت اعزامی تجاری ازبیکستان همچنان گفت که کشورش در مدیریت آب‌های افغانستان و رشد زراعت در این کشور همکاری کند.

در همین‌ حال، مسئولان در وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که به منظور رشد و بالا بردن سطح تجارت میان دو کشور نمایشگاه اموال تجارتی ازبیکستان در کابل افتتاح شده است.

مقامات وزارت‌ صنعت و تجارت امارت اسلامی می‌گویند‌ که به منظور افزایش سطح تجارت میان دو کشور که از ۶۰۰ میلیون‌دالر به سه میلیارد دالر است، بندرحیرتان بعد از این به صورت ۲۴ ساعته باز خواهد بود.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت‌ گفت: سفر هیئت ازبیکستان که در این آن پنج وزیر آن کشور نیز حضور دارند نشان دهنده حسن نیت و علاقمندی کشور ازبیکستان به روابط تجاری با افغانستان است.

عزیزی افزود که پیشنهادات ما مبنی بر حل مشکلات ترانزیت و صدور ویزا به تاجران که یک مشکل جدی بود از سوی هیئت ازبیکستانی پذیرفته شده است. 

سرپرست وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی علاوه کرد که به منظور بلند بردن سطح تجارت با جانب ازبیکستان از ۶۰۰ میلیون دالر در سال به ۳ میلیارد دالر، بندر حیرتان از این پس ۲۴ ساعته خواهد شد.  

آقای عزیزی می‌گوید که به زودی اتاق تجارت مشترک ازبیکستان و افغانستان بازگشایی خواهد شد و در این زمینه با هیئت ازبیکستانی وارد گفت‌وگو شدیم. 

سرپرست وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی گفت: «افغانستان به تکنالوژی‌های زراعتی، معادن و صنعتی نیاز مبرم دارد و افغانستان علاقمند است که برای تامین این نیاز با ازبیکستان قرار داشته باشد». 

از سویی هم، محمد یونس مومند سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت که زمینه رشد ترانزیت و سرمایه‌گذاری مشترک سرمایه‌گذاران در افغانستان فراهم است و افغانستان با کمک کشورهای منطقه چار راه ترانزیت میان آسیای مرکزی و جنوب آسیا می‌شود. 

آقای ‌مومند افزود: بهترین فرصت برای ازبیکستان مهیا است تا در افغانستان سرمایه گذاری کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا