آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشواقتصاد و توسعهایرانخبر های مهمدسته بندی نشدهمنطقههند

امضای توافق‌نامه ۱۰ ساله توسعه چابهار بین ایران و هند

خبرگزاری دید: دولت هند از امضای قرارداد ۱۰ ساله با ایران برای توسعه و بهره‌برداری از بندر چابهار خبر داد. هند با تقویت روابطش با کشور استراتژیک خاورمیانه، توسعه بندر چابهار را در سواحل جنوب شرق ایران و در امتداد خلیج عمان به عنوان مسیری برای حمل کالا به ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی می‌بیند.


با توسعه این بندر، دهلی‌نو بندر کراچی و گوادر پاکستان را دور می‌زند.
سارباناندا سونووال، وزیر کشتیرانی هند پس از امضای این توافق در تهران گفته است: اهمیت بندر چابهار فراتر از نقش آن به عنوان تنها مجرا بین هند و ایران است؛ این بندر به عنوان یک شریان تجاری حیاتی برای اتصال هند به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی عمل می‌کند.
به گفته وی، این پیوند راه‌های جدیدی را برای تجارت باز کرده و انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین را در سراسر منطقه تقویت کرده است.
مقامات هر دو کشور تایید کردند که قرارداد بلندمدت بین شرکت هند پورت گلوبال لیمیتد (IPGL) و سازمان بندر و دریانوردی ایران امضا شده است.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است: بر اساس این قرارداد، شرکت هندی حدود ۱۲۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری خواهد کرد و ۲۵۰ میلیون دالر دیگر نیز تامین مالی خواهد داشت که ارزش قرارداد را به ۳۷۰ میلیون دالر می‌رساند.
در همین حال، یک مقام دولت هند گفته است: در مجموع ۲.۵ میلیون تن گندم و ۲ هزار تن حبوبات از هند از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شده است.
اس. جی‌شنکر، وزیر امور خارجه هند نیز روز گذشته به خبرنگاران در بمبئی گفته است: این اقدام راه را برای سرمایه‌گذاری‌های کلان‌تر در این بندر باز می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا