آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

امیدواری کرزی نسبت به حل اختلافات در مورد آموزش زنان

خبرگزاری دید: رییس جمهور پیشین کشور گفته امیدوار است اختلافات میان مقامات طا-لبان در مورد آموزش بانوان به زودی حل شود.

حامد کرزی رییس جمهور اسبق کشور در حاشیه دیدار با هیئت رسانه‌ای ایران در مورد تعطیلی مکتب‌های دخترانه و توقف آموزش دختران در افغانستان گفته است: در این باره اختلاف نظرهایی میان مقامات طا-لبان وجود دارد که من از جزییات آن خبری ندارم اما امیدوارم هرچه زودتر این اختلافات حل شود تا دختران به صنف‌های درس بازگردند.

وی با اشاره به تعطیلی مکتب‌های دخترانه در افغانستان بیان داشته است: آموزش دختران برای مردم افغانستان بسیار بااهمیت است و من با تمام مقامات طا-لبان در این خصوص گفت‌وگو کردم. 

وی تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و همچنین آموزش زنان را خواست مردم دانسته است.

او گفته است:  نگاه ما در خصوص دولت فراگیر به معنای گفتمان ملی است و این یعنی کشور باید با اراده مردم اداره شود و این به معنای حضور تمام مردم در حکومت نیست بلکه نیاز است قوانین و تدابیر ملی مورد توافق مردم باشد. 

کرزی افزوده است: به دنبال قدرت گرفتن طا-لبان وضعیت امنیتی بهتر شده و تلفات کاهش یافته است، اما هنوز به صلح و ثبات پایدار در کشور نرسیده‌ایم.

کرزی همچنین گفته است: ما به دنبال گفتمان ملی در افغانستان هستیم، گفتمانی که در آن مردم افغانستان خود را سهیم بدانند و چه ترکیب جدید یا دولت فعلی ادامه یابد، مردم خود را در آن سهیم بدانند. 

وی در مورد اهمیت افغانستان برای امریکا نیز گفته است: امریکا قدرت بزرگ است و اینکه می‌گویند برای واشنگتن کم اهمیت شده صحت ندارد، بلکه اهمیت آن بیشتر شده است. 

او گفته است: راه نجات افغانستان ایجاد توازن قوا میان قدرت‌های بزرگ است و اگر این موضوع رعایت نشود با چالش مواجه خواهیم شد. 

کرزی در رابطه با ایران نیز گفته است: رابطه دو کشور از دید مشترکات تاریخی و ذاتاً مردمی است و همیشه ایران نفع مردم افغانستان را در نظر گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا