آخرین اخبارجهانسیاست

انتخابات پارلمانی لبنان؛ حزب‌الله ۶۷ کرسی را از ۱۲۸ کرسی گرفت

اولین انتخابات پارلمانی لبنان پس از ۹ سال با مشارکت کمی کمتر از نیمی از واجدان شرایط به پایان رسید.
نتایج غیررسمی اولیه حاکی از پیروزی حزب‌الله و متحدانش است.
براساس گزارش‏ ها، مشارکت رای‌دهندگان در این انتخابات ۴۹.۲ درصد، یعنی پنج درصد پایین‌تر از انتخابات قبلی گزارش شده است.
خبرگزاری رویترز بر مبنای نتایج گزارش‌شده در رسانه‌های لبنان برآورد کرده است که حزب‌ الله لبنان و متحدانش ۶۷ کرسی را از مجموع ۱۲۸ کرسی پارلمان در اختیار بگیرند.
جنگ داخلی سوریه و تنش‌های ناشی از آن، همچنان تلاش برای اصلاح قانون انتخابات، به دو بار تمدید کار پارلمان لبنان منجر شد و رای‌گیری یکشنبه اولین انتخابات پس از سال ۲۰۰۹ بود.
در همین حال، حمایت حزب‌الله لبنان از بشار اسد و مخالفت بسیاری از گروه‌های سنی لبنان با حکومت سوریه، در سال‌های اخیر زمینه‌ساز تنش در این کشور بوده و تشدید رویارویی ایران و عربستان نیز به این مسئله دامن زده است.
با این حال، انتظار نمی‌رود که نتیجه انتخابات به ائتلاف احزاب اصلی ضربه بزند و ناظران همچنان سعد حریری را بخت اصلی نخست‌وزیری می‌دانند.
مطابق قانون اساسی لبنان که مقام‌های عالی را بین گروه‌های مذهبی مختلف کشور تقسیم کرده، نخست وزیر این کشور باید سنی باشد.
رسانه‌های ایرانی از نتایج اولیه انتخابات لبنان استقبال کرده و آن را «پیروزی مقاومت» معرفی کرده‌اند.
«نفتالی بنت» وزیر آموزش اسرائیل، گفته است که اسرائیل حزب‌الله را مساوی لبنان می‌داند، بین اقدام‌های حزب‌الله و دولت لبنان تفاوتی قایل نیست و دولت لبنان را برای هر اقدامی که از خاکش علیه اسرائیل انجام شود، مسئول قلمداد خواهد کرد.
در ماه‌های اخیر، چند بار از اقدامات نظامی اسرائیل علیه نیروهای ایرانی و حزب‌الله در سوریه گزارش داده شده است. اسرائیل می‌گوید نگران ایجاد پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا