آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

انتظار مردم از رقبای انتخاباتی؛ به مردم سالاری تمکین کنید!

فراموش نکنیم که کشور در وضعیت سخت و شکننده قرار دارد و ناکام سازی پروسه‌ انتخابات، به معنای پایان دموکراسی نوپا در افغانستان است و تیم‌های انتخاباتی باید حساسیت‌های موجود را در این زمینه با درایت و هوش سیاسی درک کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات پس از ماه‌ها انتظار، روز گذشته نتیجه‌ ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان سال روان را اعلام کرد. به اساس نتیجه‌ ابتدایی، محمداشرف غنی رییس جمهور با کسب بیش از پنجاه درصد آرا توانسته است که این رقابت پر حرف و حدیث و جنجالی را ببرد و برنده‌ انتخابات لقب گیرد. اما این اعلام کمیسیون با واکنش‌های گوناگون و موضع‌گیری‌های متفاوت به خصوص در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی مواجه شده است و طرفداران تیم‌های بازنده‌ انتخابات، بعضاً تلاش دارند با جوسازی و راه‌اندازی جنگ روانی، فضای ملتهب و متشنج کنونی را وخیم‌تر سازند.
انتخابات مثل هر رقابت دیگری برد و باخت دارد، اما اصل اساسی هر بازی این است که قواعد آن رعایت شود و تیم‌ها و نهادهای درگیر در آن می‌بایست ضمن رعایت قوانین بازی، در جهت بهبود پروسه قدم بردارند. در این‌که این انتخابات مشکلاتی داشت نه تنها تردیدی نیست، بلکه می‌توان گفت که مشکلاتش بسیاری جدی نیز هست و نهادهای مسئول و تیم‌های شرکت کننده در آن، هرکدام به سهم خود در خلق این مشکلات دست دارند، اما آنچه در این مقطع انتظار می‌رود این است که قانونمند و عقلانی عمل نمایند و با مشکلات و چالش‌های موجود از مسیر فرایندهای قانونی استفاده برده و نباید اجازه دهند که به منظور اصلاح ابرو، چشم را کور کنند و با بحران‌سازی اصل یک پروسه‌ مهم و حیاتی ملی به بُن‌بست کشیده شود.
به خصوص این‌که آنچه را کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است، به هیچ‌وجه نهایی نیست و تیم‌هایی که اعتراض دارند، می‌تواند با استفاده از فرایندهای قانونی، شکایات و ادعاهای شان را مطرح نمایند. تیم‌های انتخاباتی می‌توانند با سهم‌گیری مثبت و سازنده و با استفاده از ابزارهای قانونی و شیوه‌های عقلانی، مشکلات موجود را در همکاری با نهادهای مسئول بر طرف کنند، نه این‌که با ایجاد فضای ملتهب و متشنج به دنبال حاشیه سازی باشند و اصل پروسه را ناکام سازند. فراموش نکنیم که کشور در وضعیت سخت و شکننده قرار دارد و ناکام سازی پروسه‌ انتخابات، به معنای پایان دموکراسی نوپا در افغانستان است و تیم‌های انتخاباتی باید حساسیت‌های موجود را در این زمینه با درایت و هوش سیاسی درک کنند و نسبت به اصل نظام احساس مسئولیت نمایند.

نویسنده

امیر آصف طیبی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا