برگزیدهمنطقه

انتقاد ایران از فرماندهی پاکستان بر ائتلاف نظامی به رهبری عربستان

مهدی هنردوست، فرستاده‌ی تهران به اسلام‌آباد انتصاب جنرال راحیل شریف، فرمانده پیشین ارتش پاکستان، به فرماندهی ائتلاف کشورهای اسلامی به رهبری عربستان را که علیه حوثی‌ها در یمن می‌جنگد، مورد انتقاد قرار داد.
مهدی هنردوست، گفته است که«این انتصاب به اتحاد کشورهای اسلامی لطمه می‌زند» و موجب نگرانی مقامات ایران نیز شده است.
به نقل از رادیو فرانسه، خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، به تازگی اعلام کرد که در پی درخواست رسمی عربستان، جنرال راحیل شریف، فرمانده پیشین ارتش پاکستان، فرماندهی ائتلاف ٣۹ کشور مسلمان به رهبری عربستان را برای جنگ علیه شیعیان یا حوثی‌های یمن پذیرفته است.
انتصاب راحیل شریف به این مقام مناسبات میان تهران و اسلام‌آباد را با مشکل روبه‌رو ساخته است؛ بویژه اینکه جنگ داخلی یمن نوعی جنگ نیابتی میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.
در همین حال، تهمینه جانجو، وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرده است که کشورش علیه منافع ایران اقدامی انجام نخواهد داد.
گفته می‌شود که جنرال شریف، پیشنهاد عربستان را برای فرماندهی ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی پذیرفته است مشروط بر اینکه از جمهوری اسلامی ایران نیز برای پیوستن به این ائتلاف دعوت شود.
اما مهدی هنردوست، فرستاده ایران به اسلام آباد گفته است که ایران قصد ندارد به این ائتلاف بپیوندد.
در واکنش به انتقادهای تهران، فرمانده سابق ارتش پاکستان، جنرال باجوا، گفته است که اسلام آباد هرگز مناسبات ایران و هند را مورد انتقاد قرار نداده و به همین خاطر انتظار دارد که جمهوری اسلامی ایران پیوستن پاکستان به ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی به رهبری عربستان را مورد اعتراض قرار ندهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا