آخرین اخبارافغانستانگزارش

اولین گفتمان حوادث طبیعی در کابل


مرکز تحقیقات و رشد ظرفیت شهری برای اولین‌بار گفتمانی را زیر عنوان”حوادث طبیعی و اقدامات پیش‌گیرانه” راه‌اندازی کرده است، تا مهفوم علمی‌تر و بروزتری را از حوادث طبیعی در شکل گفتمان ارایه کند.
داکتر بشیر احمد محسن، رییس مرکز تحقیقات و رشد ظرفیت شهری می‌گوید: این گفتمان به منظور برسی اوضاع موجود، مطالعات همه‌جانبه، شناسایی بلایای طبیعی، برقراری ارتباط بین مردم و دولت و بلندبردن کیفیت شهری برگذار شده است.
محورهای این گفتمان، زلزله، سیلاب‌ها، لغزش زمین، خشک‌سالی، برف‌کوچ و مدیریت بحران تعیین شده است تا در نهایت مطابق شرایط اقلیمی و نیازهای مبرم جامعه پاسخ‌گو باشد. پیشنهادهای به دست‌آمده از این گفتمان برای تعیین راهکار مطالعات آینده برای کشور، مفید خواهد بود.
سید سعادت منصور نادری، وزیر شهرسازی و مسکن در این گفتمان اظهار کرد:” افغانستان به دلیل محاط بودن به خشکه، میزان بروز حوادث طبیعی، همانند زلزله، سیلات، رانش زمین و دیگر بلایای طبیعی در آن زیاد است. ”
وی افزود: براساس برخی از یافته‌ها، افغانستان دوازدهمین کشور زلزله‌خیز، بیست و دومین کشور در خشک سالی، بیست وچهارمین کشور سیل‌خیز و از نظر رانش زمین مقام ۳۰اُمین کشور جهان، ۸۲اُمین کشور از نظر طوفان‌خیز بودن است که سالانه آسیب‌های فروانی جانی و مالی را به بار می‎آورد.”
وزیر شهرسازی در ادامه گفت: از آنجایی‌که امروزه کشورهای دیگر، جهان با بهره‌گیری از دانش و تکنالوژی موجود توانسته‌اند میزان خسرات بلایای طبیعی را کاهش دهند، اگر افراد و نهادهای عملی کشور حمایت لازم را به دست آورند ما نیز می‌توانیم خسارات وارده از این آفات را کاهش دهیم.
آقای نادری با توجه به مشکلاتی که این وزارت با آن مواجه است، تاکید کرد: تا جایی‌که به وزارت شهرسازی و مسکن مربوط می‌شود، نکات ایمینی و ضروری در اولویت کاری ما قرار دارد و به هیچ نقشه‌ی ساختمانی و پلان شهری فاقد مواجهه با حوادث طبیعی از جانب ما ویزه داده نمی‌شود.
عزت‌الله صدیقی، مشاور ارشد وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی می‌گوید:” برگذاری برنامه‌های علمی و تخصص می‌تواند در راستای بلند بردن آگاهی مردم و مدیرت حوادث طبیعی بسیار موثر باشد، زیرا افغانستان یک کشور آسیب‌پذیر است و به دلیل جنگ‌های فراوان، مردمان این کشور کمتر در مورد مبارزه با این پدیده‌ها معلومات دارند.”
مرکزی تحقیقات و رشد ظرفیت شهری، تنها مرکز آموزشی و تحقیقاتی است که در زمینه ظرفیت سکتور شهری، تحقیقات، برگزاری برنامه آموزشی، سمینارهای علمی فعالیت می‌کند. این مرکز در سال ۱۳۹۳ در چوکات وزارت شهرسازی و مسکن ایجاد شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا