آخرین اخباراجتماعافغانستان

اوچا: در سال ۲۰۲۲ به ۱۸.۸ میلیون نفر در افغانستان کمک شده است

خبرگزاری دید: اوچا یا نهاد هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در گزارشی سالانه گفته است که در سال گذشته میلادی به ۱۸٫۸ میلیون تن در افغانستان کمک شده است.

اوچا امروز دوشنبه (۱۹ سرطان) گزارش سالانه‌ کمک‌های جامعه‌ جهانی و دونرها به صندوق بشردوستانه‌ افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی را نشر کرده است.

در این گزارش آمده است که کشورها و نهادهای کمک‌کننده، در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۷۵ میلیون دالر به صندوق بشردوستانه‌ افغانستان کمک کرده‌اند.

براساس گزارش سالانه‌ صندوق بشردوستانه‌ افغانستان، از میان ۱۸.۸ میلیون نفری که در سال ۲۰۲۲ کمک دریافت کرده‌اند، ۵.۳ میلیون نفر آن مردان، ۵.۱ میلیون نفر آن زنان، ۴.۳ میلیون آن دختران و ۴.۱ میلیون دیگر آن پسران بوده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ میلادی ولایت‌های پکتیکا با ۲۰.۸ میلیون دالر، غور با ۱۹.۲ میلیون دالر و هرات با ۱۹ میلیون دالر بیشترین کمک‌های بشردوستانه را دریافت کرده‌اند و ولایت‌های کندز با ۱.۸ میلیون دالر، زابل با ۱.۵ میلیون دالر و ارزگان نیز با ۱.۵ میلیون دالر، کم‌ترین کمک‌های بشردوستانه را دریافت کرده‌اند.

اوچا در این گزارش گفته است که در آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان ۲۴.۴ میلیون نفر بود، اما در پایان سال میزان افراد نیازمند به ۲۸.۳ میلیون نفر رسید.

این نهاد افزوده که در سال‌های گذشته نیازهای بشردوستانه در افغانستان عمدتاً ناشی از درگیری‌های مسلحانه بود، اما در سال ۲۰۲۲ میلادی، محرک اصلی نیازهای بشردوستانه تغییرات اقلیمی و بحران اقتصادی بود.

در گزارش سالانه‌ صندوق بشردوستانه‌ افغانستان آمده است که اقتصاد کشور پس از تسلط طا-لبان دچار سقوط آزاد شد و این سقوط منجر به اختلال بیشتر در سیستم بازار، مکانیزم‌های مالی و تجاری شد.

این گزارش افزوده که بیشتر از نیمی از مردم افغانستان عمدتاً در نیمه‌ دوم سال ۲۰۲۲، شوک‌های اقتصادی را تجربه کردند که منجر به کاهش دسترسی آنان به غذا و روی‌آوردن‌شان به قرض‌گرفتن شد.

براساس این گزارش، زمستان سخت، قیمت بالای مواد غذایی، کاهش درآمد، افزایش بیکاری و تداوم نزول اقتصادی، منجر به افزایش ناامنی غذایی در افغانستان در سال ۲۰۲۲ شد و در پایان این سال ۱۷ میلیون نفر با گرسنگی حاد مواجه بودند که شش میلیون نفر آن در سطوح اضطراری ناامنی غذایی قرار داشتند.

در گزارش سالانه‌ صندوق بشردوستانه‌ افغانستان آمده است که در سال ۲۰۲۲، ۴.۷ میلیون نفر از سوءتغذیه حاد در کشور رنج بردند؛ از جمله ۱.۱ میلیون کودک با سوءتغذیه حاد شدید، ۲.۸ میلیون کودک با سوءتغذیه حاد متوسط و بیش از ۸۰۰ هزار زن باردار و شیرده از سوءتغذیه حاد.

در این گزارش آمده است که تجربه‌ دومین سال متوالی خشک‌سالی، شیوع بیماری‌های چون وبا، اسهال آبکی حاد، سرخک، کمبود دسترسی مردم به مراکز و امکانات صحی، حوادث طبیعی و نیازمندی‌های آوارگان داخلی و عودت‌کنندگان، از عوامل دیگری بود که میزان نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را افزایش داد.

اوچا در گزارش سالانه‌ صندوق بشردوستانه‌ افغانستان گفته است که در سال ۲۰۲۲، شرکای این نهاد بیش از هزار و ۳۰۰ مورد محدودیت بر فعالیت‌های بشردوستانه را گزارش دادند که ۷۵ درصد آن مربوط به طا-لبان می‌شد.

این نهاد افزوده که مداخله در فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان، به‌ویژه در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۲ و پس از صدور دستورات جدید در مورد هماهنگی و فعالیت نهادهای امدادرسان افزایش یافت.

اوچا گفته است که از آن زمان، بیش از ۱۲۸ دستورالعمل و رهنمود که ۱۷ درصد آن مربوط به زنان می‌شد، با پی‌آمدهای مستقیم بر عملیات‌های بشردوستانه از سوی طا-لبان صادر شد که باید مورد مذاکره قرار می‌گرفت.

سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ میلادی رسیدگی به نیازهای ۲۲.۱ میلیون نفر را به‌ عنوان هدف و اولویت خود تعیین کرده بود و به این منظور، ۴.۴ میلیارد دالر بودجه درخواست داده بود.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۳ میلادی اعلام کرده که میزان افراد نیازمند از ۲۸.۳ میلیون نفر به ۲۸.۸ میلیون نفر افزایش یافته است.

این نهاد حدود یک ماه قبل اعلام کرد که برای کمک به افراد نیازمند در افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی، به ۲.۲۶ میلیارد دالر نیاز است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا