آخرین اخباراسلایدشوافغانستانایرانسیاست

ایران بار دیگر دخالت مرزبانانش را در غرق شدن کارجویان افغانستانی رد کرد

مقامات ایرانی بار دیگر دست داشتن مرزبانی آن کشور را در حادثه غرق شدن کارجویان افغانستانی رد کرده و تاکید می‌کنند که شواهدی در این رابطه به دست نیاورده‌اند.

مقامات ایرانی بار دیگر دست داشتن مرزبانی آن کشور را در حادثه غرق شدن کارجویان افغانستانی رد کرده و تاکید می‌کنند که شواهدی در این رابطه به دست نیاورده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، محسن بهاروند معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت امور خارجه ایران، می‌گوید که تحقیقات کشورش نشان می‌دهد که مرزبانان این کشور در حادثه به «رودخانه افکندن کارجویان افغانستانی» دخالتی نداشته‌اند.
بهاروند که در ششم جوزا برای بررسی حادثه کشتار کارجویان افغانستانی در مرز ایران به کابل آمده بود، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته که این حادثه نتیجه ترددهای غیرقانونی از مرز مشترک افغانستان و ایران است.
به گفته او، افغانستان با برچیدن پاسگاه‌های مرکزی بر مرز کنترول ندارد و ممکن افراد گرفتار قاچاق‌چیان انسان شوند و با عبور از راه‌های سخت گذر دچار این نوع «خطرات» شوند.
معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزیر خارجه ایران تأکید می‌کند که در تحقیقات ایران مدرکی برای دخالت مرزبانان ایرانی پیدا نشده است و سالانه از مرز مشترک ایران و افغانستان ۵۰۰ هزار تردد غیرقانونی صورت می‌گیرد که مرزبانان ایرانی همواره با آن‌ها رویه قانونی می‌کنند.
او افزود که مدارک و اسناد افغانستان را دریافت کرده است، اما این اسناد «چیزی نیست جز یک سری مصاحبه و عکس از محل رویداد در رودخانه هریرود» که هیئت ایرانی نیز محل رویداد را دیده است.
او هم‌چنان برخی از اسناد افغانستان را مصاحبه با افراد عنوانی کرد که گفته‌اند جزو گروهی بوده‌اند که در رودخانه هریرود غرق شده‌اند.
محسن بهاروند می‌گوید که این اسناد را «مهم تلقی» کرده و در اختیار مراجع ذی‌صلاح ایرانی قرار داده است تا به آن به صورت قانونی رسید‌گی کنند تا مشخص شود که از نظر حقوقی اثبات‌کننده جرم و یا تقصیری است یا خیر؟
سخنان محسن بهاروند روز یک‌شنبه( ۱۸جوزا)، از سوی خبرگزاری رسمی دولت ایران – ایرنا نشر شد. وزارت خارجه افغانستان تاکنون در این مورد واکنش نشان نداده است.
بر اساس گزارش‌ها، شماری از کارجویان افغانستانی که از مرز مشترک با ایران در منطقه‌ «دهانه‌ ذوالفقار» وارد ایران شده بودند، نیمه‌های شنبه‌شب(۱۲ ثور)، از سوی مرزبانان ایرانی به رودخانه انداخته شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا