آخرین اخبارجهانخبر های مهمدولت فراگیرسیاست

ایران: ضرورت تشکیل دولت همه‌شمول در قطع‌نامه شورای امنیت آمده است

خبرگزاری دید: دستیار وزارت خارجه ایران در امور آسیای جنوبی در واکنش به اظهارات سخنگوی طا-لبان گفته که موضوع ضرورت تشکیل دولت همه‌شمول یک و نیم سال قبل از به قدرت رسیدن طا-لبان در قطع‌نامه شورای امنیت ذکر شده است.

سید رسول موسوی دستیار وزارت خارجه ایران در امور آسیای جنوبی به تازگی در رشته توییتی در واکنش به اظهارات ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان گفته که موضوع ضرورت تشکیل حکومت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان یک و نیم سال قبل از به قدرت رسیدن طا-لبان در قطعنامه ٢٥١٣ شورای امنیت به عنوان تنها راه استقرار صلح و ثبات دایمی آمده است.

موسوی نوشته است: موضوع ضرورت تشکیل حکومت فراگیر و همه شمول در افغانستان یک و نیم سال قبل از به قدرت رسیدن طا-لبان در قطعنامه ۲۵۱۳(۱۰مارچ۲۰۲۰) شورای امنیت به عنوان تنها راه استقرار صلح و ثبات دائمی آمده و در قطعنامه ۲۵۹۳ ( ۳۰ اگست ۲۰۲۱) تاکید شده و در تمام نشست‌های بین‌المللی بر ضرورت تشکیل حکومت فراگیر تاکید شده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان در واکنش به اظهارات مقامات ایران بر ضرورت تشکیل دولت همه‌شمول در افغانستان گفته بود که تشکیل دولت همه‌شمول به سایر کشورها ربطی ندارد.

دستار وزارت خارجه ایران افزوده است: در ۴ نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان بر ضرورت تشکیل حکومت فراگیر اجماع وجود دارد و در نشست اخیر دوحه هم مجدداً بر حکومت فراگیر تاکید شد.

به گفته وی، جامعه جهانی و همسایگان افغانستان صلح، ثبات، امنیت و توسعه پایدار را در استقرار حکومت فراگیر در افغانستان می‌دانند.

این در حالی است که به‌رغم درخواست‌های مکرر جامعه جهانی و کشورهای همسایه برای شکل گرفتن دولت همه‌شمول، طا-لبان مدعی هستند که حکومت آن‌ها همه‌شمول است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا