آخرین اخبارافغانستانگزارش

بامیان مبدل به مسیر ترانزیت مواد مخدر شده است


مسئولان ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت بامیان، می‌گویند، ولایت بامیان با داشتن کوه‌های بلند و راه های صعب‌العبور که دسترسی به آن مشکل است، به یک مسیر مناسب برای ترانزیت و قاچاق مواد مخدر تبدیل شده‌ است.
حسین نظری، رییس مبارزه با مواد مخدر این ولایت به خبرگزاری دید می‌گوید: متاسفانه در سال‌های اخیر بامیان به مسیر ترانزیت مواد مخدر تبدیل شده و این موضوع باعث نگرانی این اداره شده است.
به گفته آقای نظری، مواد مخدر به شکل بسیار گسترده از ولایات پروان، میدان وردک، غزنی و دایکندی وارد این ولایت شده و به شکل وسیع در بخش های از این ولایت توزیع می‌شود.
آقای نظری می‌گوید: بیشترین محموله‌های مواد مخدر از طریق بازار “پلاس” ولایت دایکندی به قسمت‌های غربی، این ولایت توزیع می‌شود که از همه بیشتر، ولسوالی ورس این ولایت را سخت متاثر ساخته است.
به گفته وی، در سال گذشته براساس آمار ابتدایی که به دسترس ما قرار گرفت: تنها در منطقه “شیوقول” ولسوالی ورس بیش از ۷۰۰ کودک زیر سن از مواد مخدر از نوع پیشرفته آن که همان هیروئین و پودر است، استفاده می‌کنند.
از سوی هم برخی از منابع محلی در ولسوالی ورس این ولایت می‌گویند، ارقام تخمینی معتادان در این ولسوالی بیش از ۳۰ هزار تن می‌رسد.
آقای نظری مشخصاً در این مورد چیزی نگفته اما می‌گوید، براساس سروی که حدود سه سال قبل انجام شده بود، آمار معتادان در این ولایت بیش از ۵۰ هزار تن می‌رسد.
آقای نظری می‌گوید: متاسفانه مواد مخدر از نوع سنتی و پیشرفته آن به شکل سازمان یافته در بخش‌های غربی این ولایت توزیع می‌شود و دست‌های پیدا و پنهانی پشت این قضایا می‌باشد.
هر چند آقای نظری از افراد مشخصی اسم نمی‌برد اما می‌گوید، متاسفانه در پخش و انتقال مواد مخدر بعضی از زورمندان محلی نیز دست دارند.
با این حال برخی از منابع محلی از دست داشتن شماری از نیروهای پولیس محلی برای انتقال و فروش مواد مخدر شکایت داشته می‌گویند که به دلیل معتاد بودن برخی از نیروهای پولیس محلی مواد مخدر بدون ممانعت در بین مردم پخش می‌شود.
آقای نظری این گفته ها را تایید و یا رد نمی‌کند اما می‌گوید در حدود یک‌و نیم سال قبل شکایاتی راجع به دست داشتن فرمانده پولیس ولسوالی ورس و شماری از منسوبین پولیس به فروش مواد مخدر درج شده بود.
از سوی هم نقیب الله حسینی، مدیر مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پولیس بامیان می‌گوید: در سال ۱۳۹۵، دستگیری ۲۲ قضیه قاچاق مواد مخدر می‌باشد که در پیوند به این قضایا ۲۳ تن از قاچاقبران مواد مخدر دستگیر شده اند.
وی افزود، تا اول سال جاری به تعداد ۳۵ پولیس مبارزه با مواد مخدر در سطح ولایت بامیان داشتیم که متاسفانه در سال جاری این تعداد به ۱۰ پولیس کاهش یافته بکه با این تعداد ما نمی‎توانیم ۷ ولسوالی ولایت بامیان و تمامی این ولایت را تحت پوشش مبارزه با مواد مخدر قرار بدهیم.
وی می‌گوید، متاسفانه ما با کمبود تجهیزات مواجه هستیم و پولیس مبارزه با مواد مخدر بامیان اسکنر ندارد و به همین دلیل ما نمی‎توانیم به درستی وسایط را تلاشی کنیم و مواد مخدر را شناسایی کنیم.”
طی دو سال اخیر آمار معتادان در بخش‌های از ولایت بامیان باعث نگرانی مقامات محلی و مردم این ولایت شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا