آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمسیاست

بحران غزه؛ امیر عبداللهیان با هاکان فیدان رایزنی کرد

خبرگزاری دید: وزیر خارجه ایران پس از قطر به ترکیه رفته و با وزیر خارجه این کشور در مورد آخرین تحولات در غزه تبادل نظر کرد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران در دومین روز سفر منطقه‌ای امروز چهارشنبه(١٠ عقرب) با وزیر خارجه ترکیه در انقره دیدار کرد.

او با رییس جمهوری ترکیه نیز ملاقات خواهد کرد.

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری با امیر عبداللهیان گفته است که رییس‌ جمهور ایران در آینده نزدیک به ترکیه سفر خواهد کرد.

فیدان: اعمال معیار دوگانه برای اوکراین و فلسطین قابل قبول نیست. برای ایجاد جهانی عادلانه باید همیشه با ضابطه عمل نماییم.

وی افزوده است: نمی‌خواهیم بحران غزه به جنگی تبدیل شود که کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. ما از بازیگران بین‌المللی می‌خواهیم که مشوق صلح پایدار باشند.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه بیان داشت که متاسفانه اتحادیه اروپا به دلیل رویکرد جمعی خود، خواستار شنیدن عبارت آتش‌بس (در غزه) نیست.

وزیر خارجه ایران نیز در این نشست خبری گفته است: رژیم صهیونیستی به کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان و نسل‌کشی و جنایات جنگی در غزه ادامه می‌دهد.

عبداللهیان: در صورت عدم توقف جنگ، مسئولیت از کنترول خارج شدن اوضاع در منطقه بر عهده امریکا، اسراییل و حامیان جنایات جنگی خواهد بود.

عبداللهیان همچنین از ترکیه به دلیل مخالفت اخراج مردم غزه از سرزمین‌شان و حمایت از ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه قدردانی کرد.

رییس‌جمهور ترکیه روز گذشته با انتقاد از بی‌تفاوتی غرب در برابر حملات اسراییل گفته بود: مذاکرات‌مان برای پاسخگو کردن عاملان جنایات جنگی در غزه در مقابل قانون ادامه دارد.

او خواستار ایجاد یک مکانیزم امنیتی جدید با همکاری بازیگران منطقه شد.

این نخستین سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و پس از انتصاب هاکان فیدان به عنوان وزیر خارجه است. 

گفتنی است که عبداللهیان روز گذشته با مقامات قطر نیز در باره تحولات غزه دیدار و تبادل نظر کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا