آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

برای نگهداری از کانال قوش‌تپه قطعه نظامی ایجاد شده است

خبرگزاری دید: وزارت داخله از تشکیل و ایجاد یک قطعه‌ امنیتی برای نگهداری از کانال قوش‌تپه خبر داده است.

دفتر مطبوعاتی وزارت داخله امروز پنجشنبه(۲۵ عقرب) با نشر بیانیه‌ای گفته: «معینیت تصدی ملی محافظت عامه که مسئولیت تامین امنیت بندها، پروژه‌های ملی، مؤسسات آموزشی، بانک‌ها و مراکز تجاری در کشور را بر عهده دارد، مسئولیت تامین امنیت کانال قوش تپه را نیز عهده‌دار شد».

گفته می‌شود که قطعه محافظتی جدیدی برای تامین امنیت کانال قوش‌تپه ایجاد شده و به تمامی تجهیزات و وسایل نظامی لازم مجهز شده است.

این در حالی است که اخیراً وزارت زراعت هشدار داد که هیچ‌کس بدون دستور ملا هبت‌الله آخوندزاده حق توزیع زمین‌های قوش‌تپه را ندارد. پیش‌تر گزارش‌هایی درباره توزیع زمین‌های اطراف این کانال به پشتون‌ها و خانواده‌های طا-لبان پاکستانی منتشر شده است.

این وزارت تاکید کرد که هیچ شخص یا نهادی بدون دستور هبت‌الله آخوندزاده، حق استفاده، توزیع، خرید و فروش زمین‌های اطراف کانال قوش‌تپه را ندارد.

وزارت زراعت از مردم خواست که تا اعلام رسمی، هیچ اقدامی برای دریافت زمین‌های کانال قوش‌تپه نکنند.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته، همزمان با آغاز کار ساخت کانال قوش‌تپه، گزارش‌هایی از توزیع زمین‌های اطراف این کانال نشر شده است.

ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریيس‌الوزرا در واکنش به این گزارش‌ها گفته بود که اگر کسی به نام توزیع زمین کانال‌ها از مردم اسناد و پول اخذ کند با برخورد قانونی و جدی مواجه خواهد شد.

کانال قوش‌تپه حدود ۲۷۰ کیلومتر طول دارد و از ولسوالی کلدار بلخ آغاز و با عبور از جوزجان به ولایت فاریاب خواهد رسید.

این کانال بخشی از آب رودخانه آمو را به سوی مناطقی در شمال ولایت‌های بلخ، جوزجان و فاریاب هدایت می‌کند.

گفته شده که این کانال برای آبیاری حدود ۵۵۰ هزار هکتار زمین و جابه‌جایی تا سه میلیون نفر در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا