آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهفرهنگ عامهفرهنگ و هنر

برگزاری جشنواره فرهنگی وادبی سیب رخش، در بدخشان

خبرگزاری دید: ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولسوالی بهارک ولایت بدخشان جشنواره ای ادبی را تحت نام سیب سرخ برگزار کردند.

در این برنامه که با حضور شماری از‌ شاعران،‌ نویسندگان،‌ فرهنگیان، علما و دهقانان برگزار شد، انجنیر ذبیح الله امیری رییس اطلاعات و فرهنگ بدخشان، در سخنانش گفت که با حاکمیت دوباره طالبان در کشور این گونه جشنواره ها همه ساله از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست، جهت تقویت داشته های فرهنگی راه اندازی می شود، شاعران و فرهنگیان با ارائه شعر و صحبت های شان فضای همدلی و یک دیگر پذیری را ایجاد می کنند.

سیب رخش دارای قدمت هزار ساله می باشد که به دره ولسوالی بهارک این ولایت به وفور یافت شده و یکی از داشته های بومی این ولایت محسوب می شود.

رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان علاوه کرد که متاسفانه این میوه خوشمزه بدخشانی ها با روی کار آمدن سیب های زراعتی که با اقلیم این ولایت سازگاری چندان ندارد، در معرض انقراض و نابودی قرار گرفته است و از باشندگان این ولایت خواست که جهت حفظ هویت فرهنگی شأن یک نهال از سیب رخش را در خانه های شان زرع کنند و از آن به درستی نگهداری کنند.

شماری از عالمان دین نیز در صحبت های شان جایگاه شعر و شاعری را از صدر اسلام تاکنون به معرفی گرفتند و بیان کردند که شعرا انسان های حلیم و منصف اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا