آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانکودکانمنطقه

بنت به شورای حقوق بشر: طا/لبان به‌عنوان دولت به رسمیت شناخته نمی‌شوند

خبرگزاری دید: ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری مردم افغانستان گفته است که طا-لبان به عنوان یک دولت به رسمیت شناخته نمی شوند و نباید به عنوان دولت با آنها رفتار شود. وی افزوده است: بهبود معنادار و باثبات حقوق بشر باید در تمام مسیر پیش روی افغانستان بخش محوری داشته باشد وی تاکید داشته است که نیاموختن از درس‌های گذشته و به حاشیه راندن حقوق بشر می‌تواند عواقب ویرانگر و طولانی‌مدت در پی داشته باشد.

بنت به شورای حقوق بشر: طا/لبان به‌عنوان دولت به رسمیت شناخته نمی‌شوند

ریچارد بنت امروز سه‌شنبه(۲۹ جوزا)  در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرده است نباید به طا-لبان اجازه داده شود تا شرایط نشست‌ها به میزبانی سازمان‌ملل را دیکته کنند.
او در این نشست ۴ تا از ۲۴ مورد توصیه‌اش را چنین برجسته کرد: نخست، طا-لبان باید فوراً سیستم نهادینه‌شده ستم جنسیتی‌اش را لغو کند.
دوم، طا-لبان باید با سازوکارهای حقوق بشر سازمان ملل متحد، از جمله مأموریت بنت، تعامل سازنده داشته باشند.
سوم، تا زمانی که پیشرفت‌های ثابت، قابل سنجش و تأیید‌شده مستقل در زمینه معیارهای حقوق بشر، به‌ویژه برای زنان و دختران، وجود نداشته باشد، جامعه بین‌المللی باید از عادی‌سازی یا مشروعیت بخشیدن به مقامات دفاکتو اجتناب کند.
چهارم، جامعه جهانی باید حمایت، همبستگی و پشتیبانی از زنان، دختران افغانستان، از جمله مدافعان حقوق بشر را در اولویت قرار دهد.
به گفته وی، ساختار نهادینه‌شده ستم جنسیتی طا-لبان در افغانستان باید وجدان انسان را شوکه کند.

آقای بنت سیاست‌های طا-لبان در این زمینه را «فراگیر و روشمند که با سیاست‌های دستوری اجرا می‌شوند» خواند و گفت که از ژوئن/جون گذشته، حکومت طا-لبان با صدور دست‌کم ۵۲ فرمان دیگر محدودیت‌ زنان و دختران را تشدید کرده است که فراگیر اجرا می‌شوند.

او گفت این نظام سلطه و سرکوب زنان و دختران باید بحث در مورد تدوین آپارتاید جنسیتی را به عنوان جنایت علیه بشریت برانگيزد و از تمام ابزارها برای تغییر این وضعیت استفاده شود.

گزارش ریچارد ینت در حالی از وضعیت وخیم حقوق بشر در حاکمیت حکومت سرپرست صورت می گیرد که به زودی نشست سوم دوحه پیرامون افغانستان قرار است با اشتراک نمایندگان حکومت سرپرست برگزار شود .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا