آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

بیانیه پایانی؛ اشتراک کنندگان نشست ویانا روی نقشه راه برای تغییر وضعیت افغانستان توافق کردند

خبرگزاری دید: اشتراک کنندگان نشسه سه روزه ویانا در بیانیه پایانی این نشست از ملل متحد خواستند که برای «تامین آزادی و دموکراسی» در افغانستان اقدامات عملی انجام دهد.

در بیانیه پایانی این نشست گفته شده که سازمان ملل تعامل با طا-لبان را مشروط به تغییر سیاست‌های این گروه کند.

در بیانیه بر «نقش محوری سازمان ملل» در تغییر وضعیت افغانستان تاکید شده و آمده است: «ما شرکت‌کنندگان از سازمان ملل ملل متحد می‌خواهیم تا اقدامات عملی را جهت تامین آزادی، صلح، ثبات، دموکراسی، حقوق بشر، حاکمیت قانون، تداوم و توزیع عادلانه کمک‌های بشری در افغانستان بردارد».

آنها همچنان از سازمان ملل خواسته‌اند که «حل مشکل سیاسی و مشروعیت دولت‌داری» در افغانستان را در صدر کار خود قرار دهد.

در این نشست سه روزه، سران و نمایندگان ۲۹ حزب و جریان سیاسی افغانستان، نمایندگان برخی از کشورهای غربی از جمله دیپلمات‌های امریکایی، بریتانیایی، اتریشی، آلمانی، اسپانیایی، نارویژی و همچنین مستشار سفارت ایران در ویانا حضور داشتند.

این سومین نشست مخالفان طا-لبان در سه سال گذشته در ویانا است که پس از تسلط طا-لبان بر افغانستان برگزار می‌شود.

تدوین «نقشه راه» برای گفت‌وگو درباره آینده افغانستان از اهداف اصلی سومین نشست مخالفان در ویانا بود. در اعلامیه پایانی به «نقشه راه بیرون رفت از بحران» اشاره شده اما برگزارکنندگان درباره محتوای آن جزییاتی ارائه نکرده‌اند.

شرکت‌کنندگان نشست ویانا از ادامه نبردهای مسلحانه حمایت کرده و آن را دفاع مردم برای ایجاد «نظام صلح و تحقق آرمان های شان» در افغانستان توصیف کرده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا