آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

بیش از ۶۰ هزار جلد پوست قره‌قل آماده صادرات از کشور است

سال‌های قبل علفچرها موجود بود، امنیت بود و مردم به پرورش گوسفند قره قل اقدام کرده و در شمال کشور صد ها هزار رمه گوسفند قره قل موجود بود

محمد محمدی- خبرگزاری دید- مزارشریف
اتحادیه تاجران پوست قره‌قل در کشور می‌گویند که با وجود صدور نزدیک به ۳۰ هزار جلد پوست، ۶۰ هزار دیگر در سال جاری آماده صدور به خارج از کشور است. آنان می‌گویند که منتظر آغاز پروزاهای تجاری هستند تا بتوانند محصول قره قل را به بیرون صادر کنند.
به گزارش خبرگزاری دید: بعد از قالین دومین فراورده مهم صادراتی کشور پوست قره قل می‌باشد که شهرت جهانی دارد. تجارت قره‌قل اما در سال‌های اخیر دچار افت شدیدی شد.


محل تولید و پرورش قره قل حوزه شمال افغانستان است‌.
حاجی محمد عارف مدیر اداری انستیوت پوست قره قل می‌گوید: با وجود افت این صنعت تجارتی باز هم امسال نزدیک به سی هزار جلد پوست قره قل را به خارج صادر کرده‌ایم ولی در اثر مشکلات سیاسی و اجتماعی که در این اواخر در کشور به وجود آمده شصت هزار جلد دیگر بسته بندی شده و منتظر پرواز طیاره های تجارتی می باشد.
حاجی محمد عارف تایید می‌کند که صنعت قره‌قل در سال‌های اخیر افت داشته و به گونه درست از آن حمایت نشده است.
در همین حال، محمد عثمان که بیش از پنجاه سال می‌شود تجارت پوست قره قل را می‌کند، گفت: بعد از قالین دومین فرآورده تجارتی افغانستان پوست قره قل بود که علاوه بر مصرف داخلی و ساخت کلاه قره قلی به کشورهای انگلستان و فرانسه برای مد و فیشن نیز جوانان استفاده می‌کرد که هر سال هزاران جلد پوست قره قل به خارج صادر می‌شود.


محمد محسن یکی دیگر از تجار پوست قره قل می‌گوید: سال‌های قبل علفچرها موجود بود، امنیت بود و مردم به پرورش گوسفند قره قل اقدام کرده و در شمال کشور صد ها هزار رمه گوسفند قره قل موجود بود، ولی اکنون این صنعت از بین رفته است.
به گفته محمد محسن، امارت اسلامی باید مثل سابق تلاش نماید تا علاوه براینکه در بازار های جهانی بازاریابی نمایند امنیت را تامین کرده تا مردم دو باره به تربیه مواشی و گوسفند قره قل تلاش نمایند.
با این حال، صنعت و تجارت قره‌قل در کشور از بخش‌های مهم اقتصاد کشور بوده و در این اواخر دچار رکود شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا