آخرین اخباراسلایدشوافغانستانبرگزیدهخبر های مهم

تاشکند: افغانستان باید موضوع اصلی مذاکرات مقامات کشورهای ترک باشد

خبرگزاری دید: رییس جمهور ازبیکستان گفته که متاسفانه درگیری‌ها در سایر نقاط جهان، توجه به افغانستان را که محل زندگی میلیون‌ها ترک است، منحرف کرده است و افغانستان باید موضوع اصلی مذاکرات مقامات کشورهای ترک باشد.

به نقل از یو‌‌زید دیلی، شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبیکستان روز گذشته در نشست غیررسمی سازمان کشورهای ترک در شوشا گفت: ازبیکستان به کمک‌های لازم به مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

میرضیایف خاطرنشان کرده است: متأسفانه به دلیل تشدید اقدامات نظامی و درگیری‌ها در سایر مناطق جهان، وضعیت در افغانستان که محل زندگی میلیون‌ها قوم ترک است، از توجه جهان خارج شده است.

وی افزوده است: ما اطمینان داریم که استرداد دارایی‌های مسدود شده افغانستان در خارج از کشور به کاهش وضعیت بد اجتماعی این کشور کمک خواهد کرد.

میرضیایف در این نشست همچنین خاطرنشان کرده که در شرایط جدید، مسایل مربوط به توسعه رویکردهای مشترک و واحد در قبال افغانستان باید موضوع اصلی مذاکرات وزرای خارجه سازمان کشورهای ترک باشد.

رئیس جمهور ازبیکستان خواستار آتش‌بس فوری در غزه و آغاز مذاکرات صلح شده و ایجاد کشور مستقل و آزاد فلسطین را شرط تضمین ثبات خاورمیانه دانست.

میرضیایف: پیامدهای جنگ خونین در غزه که به مدت ۹ ماه ادامه دارد، ما را عمیقاً غمگین کرد. درگیری‌هایی که جان حدود ۴۰ هزار تن از جمله بسیاری از زنان و کودکان را گرفته است، هیچ توجیهی ندارد. ما خواستار توقف فوری اقدامات خشونت‌آمیز و آغاز یک روند صلح‌آمیز هستیم.

رییس جمهور ازبیکستان تاکید کرده است: شرط کلیدی تضمین ثبات و صلح راهبردی در خاورمیانه، ایجاد کشور مستقل و آزاد فلسطین است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا