آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمدولت فراگیرزنانسیاست

نشست شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان؛

تاکید بر ایجاد حکومت فراگیر و نگرانی از تروریزم و حملات بر شیعیان

خبرگزاری دید: در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برخی کشورها ضمن ابراز نگرانی از تروریزم و افزایش حملات علیه شیعیان، خواستار ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان شدند.

در این نشست که چهارشنبه‌شب (۲۹ قوس) برگزار شد، رزا اوتنبایوا رییس یوناما و فریدون سینیرلی اوغلو هماهنگ‌کننده ویژه دبیرکل سازمان ملل گزارش‌های‌شان را در مورد افغانستان ارایه کردند.

در نشست شورای امنیت، نماینده‌گان روسیه، ایران، ازبیکستان، هند و چین بر ضرورت عملی‌شدن خواست‌های جهانی از جمله تشکیل حکومت فراگیر، مبارزه با تروریزم و رعایت حقوق زنان به ‌ویژه حق آموزش تاکید کردند.

در این نشست نماینده روسیه و ایران نسبت به حضور‌ گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش در افغانستان هشدار دادند و آن را خطری برای کشورهای همسایه و منطقه عنوان کردند.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در شورای امنیت تلاش‌های طا-لبان را برای مهار گروه‌های تروریستی ناکافی خواند و نسبت به امکان نفوذ این گروه‌ها به آسیای میانه هشدار داد.

در همین حال، مجید تخت روانچی نماینده ایران در این شورا نسبت به حملات هدفمند علیه شیعیان افغانستان ابراز نگرانی کرد و‌ گفت که طا-لبان برای تشکیل حکومت فراگیر گام‌های عملی بر نداشته‌اند.

از سویی دیگر، اوزبیکستان نیز ضمن اشاره به کاهش کاشت خشخاش در افغانستان نسبت به افزایش تولید مواد مخدر نوع متامفتامین یا شیشه ابراز نگرانی کرد.

نماینده چین در شورای امنیت نیز گفت که طا-لبان باید به خواست‌های جامعه جهانی تن دهند.

از سویی هم، نماینده هند بار دیگر گفت که کشورش از تشکیل دولت فراگیر، مبارزه با تروریزم‌ و رفع ممنوعیت آموزش دختران حمایت می‌کند.

گفتنی است که در نشست توجیهی شورای امنیت سازمان ملل متحد دو‌ مقام سازمان ملل از جمله رزا اوتنبایوا و فریدون سینیرلی اوغلو با ارایه گزارش نسبت به بحران انسانی و‌ حقوق بشری در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا