آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشر

تاکید دیدبان حقوق بشر به اتخاذ تدابیر موثر برای حفاظت از شیعیان در افغانستان

خبرگزاری دید: در پی تیرباران شدن ۱۴ مرد شیعه در دایکندی، سازمان دیدبان حقوق بشر خواستار اتحاذ تدابیر موثر برای حفاظت از شیعیان در افغانستان شد.

دیدبان حقوق با نشر بیانیه‌ای امروز شنبه(۲۴ سنبله) اعلام کرد که این سازمان در اکتوبر ۲۰۲۱ به این نتیجه رسیده بود که بمب‌گذاری‌های داعش خراسان و سایر حملات هدفمند علیه جامعه هزاره به منزله جنایت علیه بشریت است.
ریچارد بنیت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، خواستار تحقیقات در مورد حملات داعش شده است.
در بیانیه دیدبان حقوق بشر آمده است: این حمله اخیر بر نیاز فوری طالبان به اتخاذ تدابیر موثر برای حفاظت از تمام جوامع در معرض خطر در افغانستان، از جمله هزاره‌ها و سایر مسلمانان شیعه تاکید می‌کند.
دیدبان حقوق بشر افزود دولت‌هایی که با طالبان در تعامل هستند، باید خواستار حمایت بهتر از جوامع آسیب‌پذیر شوند و از سازوکارها برای تقویت پاسخگویی در قبال جنایات بین‌المللی ارتکابی در افغانستان پشتیبانی و تشویق کنند. دادگاه کیفری بین‌المللی تحقیقات جاری در افغانستان را محدود به جنایات ادعایی از طالبان و داعش کرده است دارد.
دیدبان حقوق بشر تاکید کرده که دولت‌ها باید با حمایت مالی، لوجستیکی و سیاسی از این دادگاه برای انجام این تحقیقات حمایت کنند.
شورای حقوق بشر سازمان ملل که در حال حاضر در جنوا تشکیل جلسه داده است، باید به درخواست گروه‌های حقوق بشر افغانستان و جهان برای ایجاد مکانیزم بین‌المللی جامع در مورد افغانستان جهت پیشبرد پاسخگویی در قبال این تخلفات و سایر سوء‌استفاده‌های شدید توجه کند.
در بیانیه آمده است: بازماندگان و خانواده‌های قربانیان در تلاش برای رسیدن به عدالت به حمایت در کشوری نیاز دارند که عاملان سوءاستفاده‌های سنگین بیش از چهار دهه از مصونیت برخوردار بوده‌اند.
گروه تروریستی داعش خراسان به تازگی مسئولیت تیرباران شدن ۱۴ مرز شیعه در دایکندی را برعهده گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا