آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

تحولات منطقه‌؛ لغزش مسکو به سمت طا-لبان

این تحولات در زمانی رخ می‌دهد که امریکایی‌ها از طا-لبان راضی نیستند و پاکستان نیز فهرست آرزوهایی از بایدها و نبایدها با رهبری  کابل دارد. این امر نشان می‌دهد که منطقه در یک نوسان است و جریان‌های متقاطع دولت-محوری به آن چنگ می‌اندازد

هرچند طا-لبان در خانه ضعیف‌تر است، اما پافشاری مسکو و پکن روی موضع شان در قبال کابل، قوت قلب آن است. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین با تغییر عقیده، اعلام کرد که برخی مسایل اساسی وجود دارد که باید با شبه‌نظامیان حاکم در افغانستان صحبت شود و با گفتن این‌که «آن‌ها قدرت دفاکتوی افغانستان هستند» اعتبار آن‌ها را تکمیل کرد.

در ادامه بیانیه وی آمده است که مسکو همچنین در تلاش است طا-لبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی ممنوعه حذف کند. این تحول ارزش تحلیل دارد زیرا درست چند روز پس از حمله به کنسرتی در روسیه و ادعاهایی مبنی بر دخالت داعش-خراسان در آن، رخ داد. نزدیک شدن به طالبان در این مقطع به این معنی است که روسیه از نظریه دخالت این نهاد اسلام‌گرا در آن حمله امتناع می‌کند و طیف وسیع‌تری از موضوعات علیه غرب دارد. استناد به نزدیکی جیوپولیتیکی برای دستیابی به یک معامله آسان با طا-لبان، اقدام استادانه از سوی کرملین است و به طور حتم در نقطه مقابل واشنگتن را هدف قرار می‌دهد.

در حالی که طا-لبان از زمان بازگشت به قدرت در این کشور جنگ‌زده در اگست ۲۰۲۱، آرزوی یافتن رسمیت بین‌المللی را دارد، حمایت دیپلماتیک چین که نماینده‌ای را در کابل معرفی کرده و اکنون تمایل نرم مسکو به این سمت، نشانه‌هایی از گرم شدن روابط طا-لبان با دو قدرت بزرگ منطقه‌ای است.

به این ترتیب، گزارش‌های مربوط به نوسازی مسیر واخان برای اتصال افغانستان به چین و سپس ایران نیز نیاز به رمزگشایی استراتژیک دارند.

اتفاقاً، این تحولات در زمانی رخ می‌دهد که امریکایی‌ها از طا-لبان راضی نیستند و پاکستان نیز فهرست آرزوهایی از بایدها و نبایدها با رهبری  کابل دارد. این امر نشان می‌دهد که منطقه در یک نوسان است و جریان‌های متقاطع دولت-محوری به آن چنگ می‌اندازد. این اتحادهای جدید ممکن است موقعیت برد-برد برای کابل باشد، اما این ایتلاف مسئولیت دارد با سرکوب شدید تروریزم قدم بردارد.

طا-لبان به جای تبدیل شدن دوباره به بستر رقابت قدرت‌های بزرگ، بهتر است خانه را از عناصر بی‌وجدان پاک کند و یک نظم کثرت‌گرای پایدار را در این کشور به وجود آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا