آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

«تروریزم ابزار سیاست خارجی»؛ مشکلات افغانستان باید درسی برای «FATF» در مورد پاکستان باشد

ادعاهای پاکستان مبنی بر دستگیری تروریست‌ها و زندانی کردن آن‌ها نیز نادرست است زیرا عمق استراتژیک دولت پاکستان به حمایت مالی و برنامه‌ریزی برای بی‌ثبات کردن همسایگانش ادامه می‌دهد

وزیران و مقامات پاکستانی با بیان این که پاکستان از فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی (FATF) خارج می‌شود، ابراز امیدواری کردند که دروازه‌ها را به روی سرمایه‌گذاران خارجی می‌گشایند. پاکستان در آشتفگی مالی فرو رفته است.

پاکستان مدعی است که تمام ۱۱ شرط تعیین شده توسط FATF را رعایت کرده است، اما هند و سایر همسایگانش مانند افغانستان همواره از پاکستان به دلیل فریب دادن ناظران مالی انتقاد کرده‌اند.

هند در مجامع بین‌المللی مانند کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA) که این هفته در آستانه، قزاقستان برگزار شد و همچنین در سازمان ملل، پاکستان را به دلیل تامین مالی تروریزم فرامرزی مورد انتقاد قرار داده است.

سرویس جاسوسی پاکستان (آی‌اس‌آی) تلاش کرده تا حد امکان تروریست‌ها را قبل از زمستان‌ در کشمیر تحت فشار قرار دهد تا به جهان ثابت کند که این دره «ناپایدار» است.

همه این هشدارها در مورد اینکه آیا پاکستان باید واجد شرایط کمک‌های مالی کشورهای خارجی، غرب و نهادهای خصوصی باشد یا خیر، مورد شک و تردید قرار می‌دهد زیرا مشخص نیست که آیا این بودجه برای تأمین مالی ماشین‌های تأمین مالی تروریزم اسلام‌آباد استفاده می‌شود یا خیر.

زمانی که کشوری برای کنترول عملیات‌های پولشویی و تامین مالی تروریزم اقدامی را انجام می‌دهد، در فهرست خاکستری این گروه قرار می‌گیرد و در نتیجه مشمول نظارت بیشتر می‌شود.

طبق گزارش هندوستان تایمز، سازمان‌های مجری قانون پاکستان به اداره تحقیقات فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) اجازه بازجویی از ساجد میر رهبر لشکر طیبه (LeT) را که مغز متفکر حملات بمبئی بود، ندادند.

هشدارها در مورد چگونگی خروج پاکستان از «فهرست خاکستری» که می‌تواند برای منطقه بی‌ثبات‌کننده باشد، از سوی حمید پکتین یکی از مشارکت‌کنندگان افغان در شبکه جوامع مهاجر افغان نیز تأکید شد.

چند روز پس از پایان سفر بی‌ سرو صدای پنج روزه تیم FATF به پاکستان از ۲۹ اگست تا ۲ سپتمبر، پکتین اشاره کرد که پاکستان همچنان به حمایت از عناصر بی‌ثبات‌کننده در منطقه ادامه می‌دهد.

اگر راستی‌آزمایی FATF از اقدامات پاکستان علیه پولشویی و تامین مالی تروریزم گزارش مثبتی به همراه داشته باشد، اسلام‌آباد ممکن از فهرست خاکستری خارج شود. اما باور عمیقی در تشکیلات پاکستان وجود دارد که تروریزم را ابزار مهم سیاست خارجی می‌داند، همانطور که در مورد کشورهای همسایه از جمله افغانستان دیده می‌شود.

پکتین از FATF خواسته است که نباید عجله کند و قبل از تایید خروج پاکستان از فهرست خاکستری، باید مطالعه دقیقی انجام دهد.

پکتین با اشاره به ادعای مسعود گفته است که اگر طا-لبان افغانستان را تصرف نمی‌کرد، ما شاهد کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در پاکستان بودیم، نه کابل.

پاکستان در گذشته در فهرست سیاه FATF قرار داشت و به مدت سه سال بین ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در آن باقی ماند. بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ در فهرست خاکستری باقی ماند و سپس بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ در فهرست پیگیری منظم (RFU) قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۸ به فهرست خاکستری بازگشت و همچنان باقی می‌ماند، اما این کشور انتظار دارد که پس از برگزاری نشست FATF در پاریس بین ۱۸ تا ۲۱ اکتوبر، از فهرست خاکستری خارج شود. با توجه به نشانه‌های جشن زودهنگام، حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجه با اعلام این خبر قرار است به پاریس سفر کند.

بر اساس گزارش‌ها، پاکستان احتمالاً یک بار دیگر در فهرست پیگیری منظم RFU قرار خواهد گرفت، حتی اگر از «فهرست خاکستری» حذف شود.

ادعاهای پاکستان مبنی بر دستگیری تروریست‌ها و زندانی کردن آن‌ها نیز نادرست است زیرا عمق استراتژیک دولت پاکستان به حمایت مالی و برنامه‌ریزی برای بی‌ثبات کردن همسایگانش ادامه می‌دهد.

رهبر جبهه مقاومت می‌گوید: ارتباطات آشکار و پنهان عمیقی بین آژانس اطلاعاتی پاکستان، دستگاه‌های دولتی و گروه‌های تروریستی وجود دارد. این امر نیازمند تغییر «چشم‌گیر» در نگرش و رویکرد است.

نویسنده

شنخیانیل سرکار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا