آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهصحتگزارش تحلیلی

تلاش‌ وزارت معادن جهت معیاری سازی استخراج معادن و جلوگیری از تلفات جانی در افغانستان

خبرگزاری دید: پس از سال‌ها استخراج بی‌رویه‌ و غیر استندرد معادن در افغانستان، وزارت معادن و پترولیم طالبان می‌گوید که این وزارت برنامه‌هایی را به هدف جلوگیری از تلفات انسانی و استخراج غیر معیاری معادن، روی دست دارد.

همایون افغان، سخن‌گوی این وزارت می‌افزاید که اکثرا بی‌کاری باعث شده تا شهروندان به گونه‌ی خودسرانه دست به استخراج معادن بزنند.

سخن‌گوی این وزارت افزود که طی دو سال گذشته برای بیش از ۱۵۰ هزار تن در افغانستان، زمینه‌ی کار در بخش معادن فراهم شده است.

به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم، قراردادهای بزرگی با شرکت‌های بزرگ داخلی و خارجی در بخش معادن در ولایت‌های مختلف کشور عقد شده و هدف این وزارت ایجاد فرصت‌های کاری برای شهروندان و جلوگیری از تلفات انسانی در بخش استخراج معادن در سطح کشور است.

محمد حسن، یکتن از باشندگان کشور نیز با بیان اینکه معادن در افغانستان به گونه‌ی غیر استندرد استخراج می‌شود، از حکومت خواهان نظارت جدی از وضعیت معادن در کشور شده است.

وزارت معادن در حالی از تلاش‌ها جهت معیاری سازی استخراج معادن در سطح کشور خبر می‌دهد که چندی پیش هارون امرخیل، معاون اتحادیه‌ سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی علت اصلی استخراج معادن را به گونه‌ی بی‌رویه در افغانستان، “نبود وسایل پیش‌رفته” عنوان نموده،

سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم حکومت سرپرست اما می‌گوید که با شرکت‌های قراردادی توافق شده تا بر علاوه‌ی استفاده از وسایل پیشرفته در قسمت استخراج معادن، برنامه‌های آموزشی را نیز در داخل و بیرون از کشور برای کارگران و انجنیران افغان فراهم کنند تا تمام معادن در کشور توسط افغان‌ها استخراج گردد.

این وزارت در حالی از برنامه‌ها جهت معیاری سازی روند استخراج معادن در کشور سخن می‌زنند که همه ساله تعداد زیادی از کارگران در معدن‌های افغانستان، به دلیل نداشتن توانایی در استخراج معیاری معادن، جان‌های شان را از دست می‌دهند.

گزارش: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا