آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

توصیه خلیلزاد به پاکستان و طا-لبان: مذاکره کنید!

خبرگزاری دید: زلمی خلیلزاد نماینده پیشین امریکا برای افغانستان به تازگی در اظهاراتی در پیوند به تنش‌ها میان پاکستان و طا-لبان، به هر دو طرف توصیه کرده که مذاکره کنند.

زلمی خلیلزاد گفته این توافق باید دارای «ضمانت‌ها و میکانیزم‌های اجرایی» باشد.

زلمی خلیلزاد گفت اسلام‌آباد، کابل را به پناه دادن به طا-لبان پاکستانی و کابل هم اسلام‌آباد را به پناه دادن به داعش متهم کرده است.

به نظر می‌رسد اشاره خلیل‌زاد به دست‌کم یکی از موارد واکنش‌های طا-لبان به اظهارات مقام‌های پاکستانی مبنی‌بر پناه دادن طا-لبان پاکستان در افغانستان است.

سخنگوی طا-لبان در ماه اسد سال جاری گفته بود که نهادهای امنیتی پاکستان توانایی جلوگیری از حملات داعش و دیگر گروه‌های شبه نظامی را ندارند. ذبیح‌الله مجاهد افزوده بود که «۱۸ داعشی پاکستانی» در سال گذشته در افغانستان کشته شدند و طا-لبان موفق‌تر از پاکستان در برابر داعش عمل کرده است.

خلیلزاد در یادداشتی در شکبه اجتماعی اکس گفته است که «روابط افغانستان و پاکستان» بحرانی شده است.

او گفته برای جلوگیری از تشدید بحران و ورود طرف‌ها به درگیری مستقیم، باید بر سر توافقی مذاکره شود که بتواند عدم استفاده خاک افغانستان و پاکستان توسط گروه‌هایی نظیر تحریک طا-لبان پاکستانی و داعش خراسان علیه دو کشور را فراهم کند.

آقای خلیلزاد در بخشی از این یادداشت گفته که توافقنامه دوحه، به گونه مستقیم به چالش‌های ناشی از تهدیدات تروریستی افغانستان و پاکستان علیه هم‌دیگر نپرداخته بود. او گفته که طا-لبان و پاکستان باید درباره این موضوع به صورت دوجانبه گفت‌وگو کنند. او تصریح کرد که زمان آغاز این روند فرار رسیده است.

پاکستان همواره طا-لبان را به حمایت از تحریک طا-لبان پاکستان متهم کرده و خواهان اقدام جدی علیه این گروه است. اما طا-لبان افغانستان همواره این ادعای پاکستان را رد کرده و توصیه کرده که به دنبال ریشه‌های ناامنی در خاک خودشان بگردند.

سه‌شنبه گذشته، در حمله گروهی که شاخه‌ای از تحریک طا-لبان پاکستانی خوانده می‌شود، دست‌کم ۲۳ نظامی پاکستان در یک پاسگاه پولیس در خیبرپختونخوا کشته شدند. در پی این حمله، مقام‌های پاکستانی بار دیگر انگشت انتقاد را به سوی طا-لبان افغان بردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا