آخرین اخبارافغانستانگزارش

تیفا: حکومت در کمیسیون انتخابات دخالت می‌کند

تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان ارگ و سپیدار را به دخالت در امور کاری کمیسیون انتخابات متهم کرده و می‌گوید که حلقاتی در هر دو هسته قدرت به دنبال خلق بحران در کمیسیون انتخابات هستند.
این بنیاد همچنان هشدار می‎دهد که اگر این روند خاتمه نیابد، جامعه جهانی از برگزاری انتخابات سال آینده پشتیبانی نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) روز گذشته طرح پیشنهادی خود را برای برگزاری انتخابات شورا‏های ولسوالی‎ها و مجلس نمایندگان، در یک نشست خبری مشترک با کمیسیون انتخابات شریک ساخت.
محمد نعیم ایوب‎زاده رییس تیفا، با ابراز نگرانی اعلام کرده است که آمادگی‏های لازم برای برگزاری انتخابات سال آینده گرفته نشده است.
به باور ایوب‎زاده، حکومت وحدت ملی اراده‏ای برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه ندارد.
آقای ایوب‎زاده می‏گوید، مداخله ارگ و سپیدار در امور کاری کمیسیون انتخابات، به ساختار و پروسه انتخابات زیان زده است.
رییس تیفا، بر کناری کمیشنران کمیسیون‏ انتخبات را راه حل درستی برای برون‎رفت از بحران انتخاباتی نمی‌داند و تاکید دارد که اصلاحات اساسی باید در ساختار کمیسیون ایجاد شود.
بر اساس اظهارات تیفا، اگر کمیشنران کمیسیون‏های انتخاباتی برکنار شوند، برگزاری انتخابات برای چندین سال به تاخیر خواهد افتاد.
او بیان داشته است که در وضعیت کنونی برگزاری انتخابات بد، بهتراست تا عدم برگزاری آن.
از سویی‎هم، ایوب‌زاده هشدار می‏دهد اگر اصلاحات در کمیسیون انتخابات به وجود نیاید، جامعه جهانی از انتخابات آینده افغانستان حمایت نخواهد کرد.
رییس تیفا، ناامنی، نبود بودجه، فقدان اراده سیاسی برای برگزاری انتخابات، پایین بودن ظرفیت در کمیسیون انتخابات و نبود برنامه روشن برای برگزاری انتخابات را از چالش‏های عمده انتخابات آینده می‎داند.
در همین حال شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‎جمهوری، با رد ادعای تیفا مبنی تلاش برخی افراد نزدیک به رییس‎جمهوری و ریاست اجرایی برای سبوتاژ انتخابات، می‎گوید:« شما از تیفا بپرسید که ما چی نوع دخالت کردیم در کمیسیون انتخابات، پس از آن جواب میدهیم.»
آقای مرتضوی همچنان دخالت و تاثیرگذاری ارگ را به کمیسیون انتخابات رد کرده و می‎افزاید که نهادها یا جریان‎های سیاسی که این اتهام را وارد می‎کنند، باید سند نیز داشته باشند.
کمیسیون انتخابات نیز در این نشست مشترک، از تمامی احزاب سیاسی کشور خواست که طرح‏های شان را برای بهبود روند کاری و برگزاری شفاف انتخابات آینده، به این کمیسیون تحویل دهند.
پیش از این شورای هماهنگی جریان‎ها و احزاب سیاسی در یک گردهمایی بزرگ در کابل، حکومت را به تلاش برای مهندسی انتخابات متهم کرده و هشدار داده بود که اگر انتخابات با همین تیم کاری در کمسیون برگزار شود، آن را تحریم خواهد کرد.
عطا محمد نور والی بلخ، رییس اجرایی جمعیت اسلامی و عضو ارشد ایتلاف ملی نجات، به تازه‎گی خواستار منحل شدن کمیسیون انتخابات شده است. به باور آقای نور اگر اصلاحات اساسی در این کمیسیون به میان نیاید، انتخابات آینده مورد پذیرش همه جوانب سیاسی نخواهد بود.
هرچند تاریخ دقیق برگزاری انتخابات شورای ملی و شورای ولسوالی‎ها از سوی کمیسیون انتخابات، ۱۶ سرطان سال ۹۷ خورشیدی اعلام شده است، ولی با توجه به ناامنی گسترده در کل کشور، عدم بودجه کافی برای برگزاری انتخابات، نگرانی احزاب و جریان‎های سیاسی مبنی بر عدم صلاحیت و کفایت کمیسیون برای برگزاری انتخابات، نگرانی‎های زیادی را در مورد برگزاری به موقع آن در میان مردم به وجود آورده است.
اخترسهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا