آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

جزییات بیشتر از تعطیلی سفارت افغانستان در هند

خبرگزاری دید: فرید ماموندزی سفیر نظام جمهوریت در دهلی نو دلایل بسته شدن دایمی سفارت افغانستان را در هند اعلام کرد.

ماموندزی با انتشار بیانیه‌ای با ابراز تاسف در پیوند به بسته شدن دایمی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در دهلی نو، دلیل آن را مشکلات مداوم دولت هند اعلام کرد.

در بیانیه آمده است: این تصمیم در ادامه تصمیم توقف کاری قبلی سفارت در ۳۰ سپتمبر ۲۰۲۳ گرفته شده است. تصمیم قبلی به این امید گرفته شده بود که موقف دولت هند برای ادامه کار عادی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در دهلی نو به صورت مطلوب تغییر کند.

بیانیه افزود: متأسفانه؛ با وجود هشت هفته انتظار، غرض تمدید ویزه برای دیپلومات ها و تغییر در رفتار دولت هند محقق نشد. فشار دوامدار  از سوی طا-لبان و همچنان از دولت هند برای کنار رفتن از وظایف دیپلماتیک، باعث شد تا سفارت را با یک انتخاب دشوار مواجه کند.

ماموندزی همچنین بیان داشته که محدودیت‌ها و نگرانی‌های هند که بر اقدام سیاسی متعادل کننده را در پیش گرفته بود و فورمول (در یک زمان دشوار در یک منطقه حساس جئوپلیتیکی حاکم) را به پیش گرفته بود، تصدیق می‌کند.

وی در این مرحله انتقال نگهداری سفارت به کشور میزبان را به نفع افغانستان دانست و گفت: در این دوره دشوار برای افغانستان، جایی که میلیون‌ها نفر از فقر، محرومیت اجتماعی-اقتصادی سیاسی رنج می‌برند، سفارت از دولت هند می‌خواهد که پیشنهادات ذیل را در نظر گیرد:

۱٫ طبق مفاد ۱۹۶۱ کنوانسیون ویانا از وزارت خارجه خواسته که اموال و دارایی‌های سفارت از جمله مبلغ ۵۰۰ هزار دالر در حساب‌های بانکی این سفارت را حفظ و نگهداری کند.

۲٫ بیرق سه رنگ افغانستان بر فراز این ماموریت دیپلمتاتیک در اهتزاز باشد.

۳٫ صمیمانه از وزارت خارجه (هند) می‌خواهیم که اموال و دارایی‌های سفارت را به یک دولت پاسخگو و قانونی که توسط مردم افغانستان روی کار آید تسلیم دهد.

در بخشی از این بیانیه تاکید شده است: در حالی که می‌دانیم برخی ممکن است تلاش کنند این حرکت را یک درگیری داخلی و کار کوچک توصیف کنند، دیپلمات‌هایی که بیعت‌شان را با طا-لبان برتری داده‌اند و در پیش آمد مشکلات دخالت دارند ما تأکید می‌کنیم که تصمیم تسلیم‌دهی سفارت به آن‌ها نتیجه روشن تغییرات گسترده در سیاست طالب‌پذیری را داشته و ارتباط به سیاست و منافع گسترده کشور میزبان از حمایت گروه‌های غیر رسمی را نشان می‌دهد.

در اخیر این بیانیه گفته شده است: ما فشارهای دیپلماتیک را با قدرت تمام بر کسانی که در تشکیل یک دولت فراگیر محروم شده و محروم کردن میلیون‌ها دختر از حق دسترسی به آموزش و مکتب که در مخالفت خواست مردم افغانستان بوده و سرپیچی می‌کنند، را اعمال کردیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا