آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانتحلیلجهانحقوق بشرزنانمنطقه

حقوق‌بشر در افغانستان؛ ابزاری برای اهداف سیاسی غرب

خبرگزاری دید: جامعه جهانی به ویژه کشورهای غربی نسبت به نقض حقوق بشر در افغانستان بی تفاوت بوده و بعضا رویکردی دوگانه و ابزاری به مسئله حقوق بشر در افغانستان داشته است. در حالی که رسانه‌های غربی به مخاطب چنین القا می کنند که اولویت کشورهای غربی در رابطه با افغانستان حقوق بشر است، اما عملکرد کشورهای غربی نشان می دهد که مسئله حقوق بشر برای آن ها ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی است.

حقوق‌بشر در افغانستان؛ ابزاری برای اهداف سیاسی غرب

ملل‌متحد در گزارش تازه‌ای آورده است که ۸۰ درصد از زنان افغانستان از تعامل با مقامات محلی در باره موضوعات مختلف بی بهره‌اند.

در این گزارش گفته میشود که در بخش های مختلف زنده گی از جمله مسايل اقتصادی و اجتماعی در وضعیت زنان افغانستان نسبت به یک سال گذشته نا امیدی بیشتر شده است.

وضعیت حقوق بشر در افغانستان تحت حکومت طالبان به شدت نگران‌کننده است. پس از بازگشت طالبان به قدرت در آگوست ۲۰۲۱، این گروه به سرعت اقداماتی را انجام داد که به نقض گسترده حقوق بشر منجر شد. یکی از اولین اقدامات طالبان محدود کردن آزادی‌های فردی و اجتماعی بود. زنان و دختران به شدت تحت فشار قرار گرفتند و از حق تحصیل و کار محروم شدند. مدارس دخترانه به مدت طولانی بسته مانده اند و بسیاری از زنان از انجام شغل‌های خود منع شده اند.

همچنین، آزادی بیان و رسانه‌ها به شدت محدود شد. خبرنگاران با تهدیدات جدی مواجه شدند و بسیاری از آن‌ها مجبور به ترک کشور یا توقف فعالیت‌های خود شدند. سرکوب هرگونه انتقاد از حکومت طالبان به یک رویه عادی تبدیل شده و افرادی که به انتقاد از این گروه می‌پردازند، با خطر دستگیری یا حتی اعدام مواجه‌اند.

نقض حقوق اقلیت‌ها نیز در این دوره افزایش یافته است. اقلیت‌های مذهبی و قومی، مانند شیعیان، هدف حملات و تبعیض قرار گرفته‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که طالبان به طور سیستماتیک به نقض حقوق شیعیان و دیگر اقلیت‌ها ادامه می‌دهد و آن‌ها را در معرض خشونت قرار می‌دهند.

علاوه بر این، وضعیت انسانی در افغانستان نیز به شدت وخیم شده و این امر نیز موجب به خطر افتادن حقوق بشر گردیده است. بحران اقتصادی و کمبود مواد غذایی به افزایش فقر و ناامنی منجر شده است. بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات جدی در تأمین نیازهای اولیه خود مواجه‌اند. سازمان‌های بین‌المللی هشدار داده‌اند که میلیون‌ها نفر در افغانستان در معرض خطر قحطی و سوءتغذیه قرار دارند.

در چنین وضعیتی، جامعه جهانی به ویژه کشورهای غربی نسبت به نقض حقوق بشر در افغانستان بی تفاوت بوده و بعضا رویکردی دوگانه و ابزاری به مسئله حقوق بشر در افغانستان داشته است. در حالی که رسانه‌های غربی به مخاطب چنین القا می کنند که اولویت کشورهای غربی در رابطه با افغانستان حقوق بشر است، اما عملکرد کشورهای غربی نشان می دهد که مسئله حقوق بشر برای آن ها ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی است.

به طور کلی، وضعیت حقوق بشر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان یک چالش بزرگ برای این کشور و کشورهای منطقه است. ادامه نقض حقوق بشر در افغانستان توسط طالبان و عدم توجه کشورهای منطقه و همسایه افغانستان به این موضوع موجب ایجاد بحران‌های بزرگی در منطقه خواهد شد و کشورهای پیرامونی افغانستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به عنوان نمونه ادامه سخت گیری های طالبان اگر موجب بروز قیام های مردمی هم نشود، قطعا باعث افزایش سیل مهاجرین افغانستانی به کشورهای منطقه خواهد شد.

خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا