آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

حل اختلافات در کشور؛ مرکز‌ گفتمان افغانستان ایجاد شد!

خبرگزاری دید: شماری از فعالان سیاسی و جوانان در کابل گرد هم آمده و با اشاره به اوضاع جاری در کشور خواستار برگزاری گفت‌وگوها میان مردم افغانستان شده‌ و اتحادیه مرکز گفتمان افغانستان را افتتاح کردند.

شماری از فعالان سیاسی و جوانان روز گذشته (چهار شنبه  ۱۸ دلو) مرکز‌ اتحادیه گفتمان «سهار» را ایجاد کرده و می‌گویند که هدف از ایجاد این‌ مرکز برگزاری گفتمان‌ها میان شهروندان و حکومت در سطح ملی و بین‌المللی است.

مسئولان اتحادیه گفتمان سهار می‌گویند که یگانه راه بیرون رفت از وضعیت کنونی در افغانستان، برگزاری گفتمان‌هایی است که توسط آن بتوانند مشکلات موجود در افغانستان را حل کنند.

فضل الرحمان اوریا مسئول اتحادیه مرکز گفتمان سهار گفت که در این گفتمان‌ها باید تمام افغان‌ها، به شمول آنانی که در بیرون از کشور حضور دارند نیز سهم داشته باشند و خواست‌های شان را از حکومت، مطرح کنند.

آقای اوریا افزود که این مرکز در آینده نزدیک مشوره دادن به مقامات و رهبران دولتی را بر اساس یک سازوکار شفاف آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره بر این که مرکز گفتمان سهار شرایط را برای حضور کادرها، نخبگان، کارشناسان و سرمایه داران در داخل کشور مهیا می‌کند؛ افزود که هدف دیگر این مرکز توسعه فرهنگ گفتمان و تقویت مشارکت و همکاری فکری در جامعه است.

آقای اوریا هدف دیگر تاسیس مرکز گفتمان سهار را ایجاد فضای اعتماد و اطمینان در جامعه بر شمرده و خاطرنشان ساخت که این مرکز در راستای ایجاد روابط خوب میان کشورهای مختلف با حکومت فعلی نیز تلاش می‌کند.

مسئول مرکز گفتمان سهار در بخشی دیگر از سخنانش خواستار رهایی پول‌های مسدود شده افغانستان از نزد امریکا شده و گفت که گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌های اقتصادی علیه افغانستان باید آغاز شود.

از سویی هم، شماری از فعالان سیاسی در این نشست می‌گویند که این مرکز باید مستقل و بی‌طرف عمل کند و به هیچ طرفی وابسته نباشد.

فرید محمدی استاد دانشگاه از ایجاد این‌گونه مرکزها به هدف انسجام افغان‌ها استقبال می‌کند، اما می‌افزاید که این مرکزها باید بی‌طرف باشد و هیچ وابستگی به حکومت نداشته باشد و در عین حال تلاش کنند تا راه‌های بیرون رفت از چالش‌های موجود را دریافت و روی آن بحث کنند.

فعالان سیاسی در کشور در حالی خواستار ایجاد گفتمان میان شهروندان شده‌اند که با تسلط دوباره «امارت اسلامی» در افغانستان، اکثر چهره‌های سیاسی و رهبران احزاب سیاسی افغانستان را ترک کردند.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا