آخرین اخبارتحلیلترجمهجهانسیاست

حمله به مسکو؛ چرا داعش همواره مخالفان امریکا را هدف می‌گیرد؟

نه داعش و نه ولایت خراسان علیه اسراییل که در این برهه زمانی در حال نابودی وحشیانه فلسطینیان در غزه است، هیچ چیزی یا حمله‌ای ندارد

در ۲۳ مارچ ۲۰۲۴، یک روز پس از حمله به تالار کراکوس در مسکو که در آن حدود ۱۴۳ نفر کشته شدند و داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، الکساندر دوگین فیلسوف روس در کانال تلگرامی خود نوشت: «کارشناسان جئوپولیتیک مدت‌هاست متوجه شده‌اند که [داعش] حملات تروریستی خود را علیه هر کسی که مستقیم یا غیرمستقیم با سیاست‌های هژمونیک ایالات متحده مبارزه می‌کنند، هدایت کرده و در تقابل با آن‌ها است». در واقع، فعالیت داعش در افغانستان، ایران، سوریه، عراق، پاکستان، ترکیه، یمن، چین، هند، افریقا و غزه به عنوان حامی سیاست امریکا عمل می‌کند.

«ولایت خراسان، داعش-شاخه افغانستان است. با این حال، کارشناسان مبارزه با تروریزم و جئوپولیتیک مدت‌هاست متوجه شده‌اند که داعش حملات تروریستی خود را علیه هر کسی که مستقیم یا غیرمستقیم با سیاست‌های سلطه‌جویانه ایالات متحده مبارزه می‌کند، هدایت کرده و در تقابل با آن‌هاست. در افغانستان، آن‌ها علیه طا-لبان و مسئول حملات تروریستی بزرگ علیه رهبران طا-لبان هستند.

در ایران، آن‌ها علیه ایران و نمایندگان آن‌ها مسئولیت بمب‌گذاری در مراسم بزرگداشت از سلیمانی سردار قهرمان و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که توسط امریکایی‌ها ترور شد، بر عهده گرفته‌اند. سازمان‌های اطلاعاتی ایران این عملیات را پوششی برای اقدامات موساد و سیا می‌دانند.

آن‌ها در سوریه علیه اسد دشمن سرسخت دیگر امریکا و غرب و دوست روسیه هستند. در عراق، آن‌ها علیه حکومت شیعه (و همچنین علیه کردها، مسیحیان، صوفیان) هستند.

در پاکستان، شبکه‌های آن‌ها علیه نیروهای سیاسی طرفدار تقویت حاکمیت عمل می‌کنند و به تشدید تنش در مرزهای ایران و افغانستان کمک  کرده و درگیری‌های مرزی را همراه با سایر سازمان‌های تروریستی راه‌اندازی می‌کنند.

داعش در ترکیه به حدی مخالف اردوغان است که از آجندای غرب منحرف شده و بر خودمختاری پافشاری دارند. در آنجا، داعش آشکارا به انجام مرگبارترین حملات تروریستی اعتراف کرده است.

ولایت خراسان و همچنین داعش خاورمیانه هیچ دلیل یا نیازی برای حمله به روسیه ندارند؛ برعکس، رژیم تروریستی در کی‌یف و غرب به طور دسته‌جمعی که نگران تضعیف شان هستند از حملات تروریستی در مقیاس بزرگ در مسکو سود خواهند برد.

در یمن، داعش علیه حوثی‌ها دشمنان اصلی امریکا در منطقه سخت‌گیر است.

داعش در تلاش است تا در سینکیانگ جبهه‌ای علیه چین، رقیب اصلی اقتصادی ایالات متحده باز کند.

داعش مسئولیت بی‌ثبات کردن هند را که در حال تبدیل شدن به یک قطب مستقل است، بر عهده می‌گیرد و حملات تروریستی را در این کشور پی‌ریزی می‌کند.

در افریقا و مغرب، داعش همیشه متحد عینی غرب است و علیه گروه‌ها و جنبش‌های سیاسی ضد هژمونیک حملات انجام می‌دهد. در لیبیا، الجزایر، صحرای غربی، مالی، چاد، سودان، سومالیا، حمله می‌کند.

با این حال، نه داعش و نه ولایت خراسان علیه اسراییل که در این برهه زمانی در حال نابودی وحشیانه فلسطینیان در غزه است، هیچ چیزی یا حمله‌ای ندارد.

روسیه در حال حاضر نه در خاورمیانه فعال است و نه در آسیای مرکزی که هسته‌های ولایت خراسان در آن مستقر هستند. آن‌ها شبکه‌هایی در آسیای مرکزی دارند، اما در جنگ ضعیف هستند. نمایندگان آن‌ها در قفقاز شمالی و در میان مهاجران قانونی و غیرقانونی در شهرهای مختلف روسیه حضور دارند.

در نتیجه، در شرایط کلی جئوپولیتیک، ولایت خراسان و همچنین داعش خاورمیانه دلیل و نیازی برای حمله به روسیه ندارند، برعکس، رژیم تروریستی در کی‌یف و غرب به طور جمعی که نگران تضعیف خود است، از حملات تروریستی گسترده در مسکو و به طور کلی در روسیه، به‌ویژه پس از پیروزی پوتین در انتخابات و در شرایط بسیج گسترده جامعه و دولت، بهره خواهد برد. شما خود نتیجه‌گیری کنید».

نویسنده

الکساندر دوگین، فیلسوف روس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا