برگزیدهتحلیل

حمله کابل مسیر مقابله با تروریزم را تغییر می‌دهد؟

حکومت پس از حمله تروریستی اخیر در شفاخانه سردار محمد داوودخان دیگر منتظر صلح نخواهد نشست.

سرور دانش، معاون دوم رییس ‌جمهور در واکنش به حمله خونین تروریستی روز چهارشنبه (۱۸ حوت) در کابل گفت که این حمله تروریستی، همه امیدها به مذاکره و صلح با دشمنان مردم افغانستان را برباد داد و دولت دیگر منتظر صلح نخواهد نشست.

او گفت: دولت و ملت افغانستان هرگز این عمل ضد بشری و وحشیانه و نیز حوادث ناگوار ماه‌های گذشته را فراموش نخواهند کرد و با عزم قاطع و اراده استوار، فرزندان قهرمان کشور پاسخ جدی به تروریستان و حامیان آنها خواهند داد.

دانش افزود: گزارش‌های موثق کشفی و استخباراتی وجود دارد که نشان می‌دهد، تمام این حملات از سوی حامیان تروریستان در خارج از افغانستان طراحی شده و توسط مزدوران داخلی با همکاری بیگانگان و ترویست‌ها، علیه مردم ما به اجرا درآمده‌اند.

آقای دانش گفت که زمان آن رسیده تا تصمیمات جدی‌تری با مشوره احزاب، شخصیت‌های جهادی و سیاسی و تمام اقشار مختلف جامعه، اتخاذ و عملی شود.

اظهارات معاون دوم ریاست جمهوری در زمینه تغییر مسیر مقابله دولت با تروریست‌ها و دشمنان مردم افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این نیز پس از بروز حوادث و رویدادهای مرگ‌بار مشابه، چنین بیاناتی از زبان عالی‌ترین مقام‌های کشوری و لشکری شنیده شده؛ اما در عمل، تغییری ملموس در مشی دولت برای انتقام از تروریست‌ها و تحت فشار قرار دادن حامیان آنها به وجود نیامده است.

این‌بار نیز ناظران می‌گویند که مردم انتظار دارند اظهارات امیدوارکننده آقای دانش به مثابه یک سیاست اصولی دولت در تقابل با تروریزم، روند صلح و تامین امنیت بر پایه رویارویی کنش‌گرانه با دشمنان شناخته شده مردم افغانستان، با تصمیم‌ها و اقدامات عملی از جانب دولت همراه شود؛ در غیر آن، همچنان باید شاهد بروز حوادث تلخ دیگری از نوع آنچه اخیراً در شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان، رخ داد، باشیم.

از دید آگاهان، اگرچه مسئولیت حمله روز چهارشنبه را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفته است؛ اما این به معنای تطهیر و تبرئه سایر جریان‌های جنایتکار تروریستی نیست؛ آنهایی که بیش از دو دهه است که مردم افغانستان را آماج قرار می‌دهند و مصایب و تراژدی‌های سنگینی را بر آنها تحمیل کرده‌اند.

تاکید آقای دانش بر این نکته مهم که مردم و دولت افغانستان، هرگز این عمل ضد بشری و وحشیانه و نیز حوادث ناگوار ماه‌‌های گذشته را فراموش نخواهند کرد، اکنون این امید را به وجود می‌آورد که دولت با همه گروه‌های تروریستی و دشمنان مردم افغانستان، رفتاری همسان و یگانه داشته باشد و در این میان، هیچ توفیر و تفاوتی میان طالبان، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی قایل نشود.

با توجه به این مهم، اکنون زمان آن فرارسیده است که استراتژي صلح و جنگ دولت با تروریست‌ها، از بنیاد مورد بازبینی قرار بگیرد و معیارها و شاخص‌های تازه‌ای که قویاً بر حفظ و صیانت مسئولانه از منافع، امنیت و حاکمیت ملی افغانستان استوار باشد، آرمان‌ها و ارزش‌های غیر قابل جایگزین مردم افغانستان را مدنظر قرار دهد، رشادت‌ها و جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های تحسین‌برانگیز و بی‌بدیل نیروهای امنیتی را پاس بدارد و یک پیام صریح، قاطعانه و محکم به دشمنان خارجی و مزدوران سرسپرده داخلی آنها ارسال کند، با معیارهای قدیمی مورد استفاده در زمینه صلح و جنگ با تروریزم و دشمنان افغانستان، جایگزین شود.

این رسالت سنگین تاریخی اکنون در برابر رهبران حکومت وحدت ملی قرار دارد که به پاس صبوری، پایداری و مقاومت مردم افغانستان نسبت به امیدهایی که در طول این سال‌ها برای صلح با گروه‌های مسلح، برانگیخته شده بود، اینک به ندای جمعی مردم پاسخ متناسب بدهند و با تعریف واضحی که از دوست و دشمن به دست آمده، در رویکردهای خود نسبت به دوست و دشمن نیز تجدید نظر اساسی نمایند.

به باور منتقدان، با پایان‌یافتن فصل سرما که فصل فرصت برای اتخاذ آمادگی‌های همه‌جانبه برای سرکوب و انهدام هسته‌های ناامن‌کننده تروریستی در بهار پیش‌رو بود، از این پس دیگر زمان به نفع ما نیست و با توجه به عملکرد جنایتکارانه روز چهارشنبه تروریست‌ها در کابل، استراتژیست‌های امنیتی و دفاعی دولت، هرچه سریع‌تر باید راهبرد جامع و عملی مقابله با تروریزم را تدوین و اجرایی کنند و به این ترتیب، مسیر مبارزه با تروریزم را از اساس تغییر دهند.

علی راحل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا