آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثپاکستانجهانحکومتخبر های مهممنطقه

۲۰ تا ۳۰ هزار جنگجوی پاکستانی چگونه به افغانستان رسیدند

خبرگزاری دید: مولانا فضل الرحمن، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان به تازگی در یک سخنرانی در نشستی عمومی از تدابیر امنیتی دولت پاکستان به شدت انتقاد کرد. او در واکنش به اظهارات ژنرال باجوا مبنی بر هزینه های سنگین برای تدابیر امنیتی در مرز دیورند گفت که در صورت اتخاذ این تدابیر امنیتی چگونه ۲۰ تا ۳۰ هزار ستیزه‌جوی مسلح پاکستانی در جریان جنگ طا-لبان علیه آمریکایی ها وارد افغانستان شدند؟

به نقل از رسانه‌ها؛ فضل‌الرحمن در این نشست مطرح کرد که ژنرال باجوا، به او گفته است که میلیاردها روپیه برای انسداد و نصب سیم خاردار  بر روی خط دیورند گذاشته است و هیچکس نمی تواند از آن عبور کند. اما او پرسید که در این صورت ۲۰ تا ۳۰ هزاره ستیزه جوی مسلح پاکستانی که در جنگ طا-لبان علیه آمریکایی ها در افغانستان شریک بودند، چگونه و چه زمانی به افغانستان رفتند.

وی افزود: زمانی که طا-لبان در افغانستان به قدرت رسیدند چگونه این جوانان پرقدرت به پاکستان بازگشتند؟

او در بخش دیگری از این صحبت ها مطرح کرد که آمریکا در ایجاد گروه های افراطی سهم بسیاری دارد. از طرف دیگر، او افزود که هرچند پاکستان ارتش قوی و تجهیزات زیادی دارد اما نمی توان به آن اعتماد کرد.

این اظهارات درحالی مطرح است که تهدیدات امنیتی در اسلام آباد در طی روزهای گذشته وارد موج تازه ای شده و  بالا گرفته است. چنانچه که چند روز پیش، صدیق منگل، از اعضای ایالتی جمعیت علمای پاکستان و عضو باشگاه مطبوعاتی منطقه خضدار هدف یک انفجار قرار گرفت و کشته شد.

یک روز پیش از این حادثه نیز بر اثر دو انفجار پی هم در منطقه دوکی ایالت بلوچستان تعدادی زخمی و کشته شدند.

از طرف دیگر، تحریک طا-لبان پاکستانی هفته گذشته در بیانیه ای که به رسانه ها ارسال کرده، آورده است که این گروه تنها در ماه آوریل ۹۶ حمله در خاک پاکستان انجام داده است که در نتیجه آن ۲۴۳ نفر از نیروهای امنیتی کشته شده اند.

در این بین پاکستان مدعی است این حملات از خاک افغانستان سازماندهی می شود. نگرانی که منجر به تیره شدن روابط دو کشور شده است. اما حکومت سرپرست قویاً این ادعاها را رد کرده و مسئله تهدیدات امنیتی در پاکستان یک امر داخلی می داند.

مسئله امنیت و تهدیدات فزاینده در پاکستان ضرورت بازتعریف سیاست های این کشور در قبال افغانستان را ضروری کرده است. اسلام آباد درشرایطی تهدیدات امنیتی فزاینده ای را تجربه می کند که با مشکلات اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می کند. درنتیجه برای مرتفع ساختن این تهدیدات ضروری است به بازسازی روابط تیره خود به ویژه در شرایطی که رقبای این کشور درحال نزدیکی به افغانستان هستند، بپردازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا