آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

خروج آشفته امریکا از افغانستان؛ بلینکن به مجلس نمایندگان احضار شد

خبرگزاری دید: با پایان مهلت ارائه اسناد در باره خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور به مجلس نمایندگان کانگرس احضار شده است.

به نقل از رویترز مایکل مک‌کال که تحقیقاتی را در مورد خروج پر هرج‌ومرج امریکا از افغانستان آغاز کرده است، تا روز دوشنبه به وزارت امور خارجه فرصت داده بود تا اسناد را ارائه کند.

جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا می‌گویند که گزارش کاملی از خروج آشفته‌ای که در آن ۱۳ نظامی امریکایی در میدان هوایی کابل کشته شدند، ارائه نشده است.

مک‌کال در بیانیه‌ای گفته است که بلینکن وی را مجبور کرده که اولین احضاریه‌ خود را به‌عنوان رییس کمیته روابط خارجی صادر کند. او افزوده است که این احضاریه صبح امروز (سه‌شنبه، ۸ حمل) تحویل داده می‌شود.

وال‌استریت جورنال در سال ۲۰۲۱ گزارش داد که حدود ۲۲ دیپلمات امریکایی در افغانستان از طریق یک کانال به اصطلاح مخالف با ارسال تلگرافی محرمانه به بلینکن در جولای ۲۰۲۱ درباره‌ سقوط احتمالی کابل به دست طا-لبان با خروج نیروهای امریکایی از این کشور، هشدار داده بودند.

به‌ نظر می‌رسد که کميته روابط خارجی مجلس نمایندگان خواستار توضیح درباره‌ این تلگراف است.

بلینکن در جریان جلسه‌ استماع هفته‌ گذشته گفت که این وزارت قبلاً اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته و در حال تلاش برای ارائه‌ اطلاعات بیشتر است، اما برخی جزئیات خاص را فقط می‌توان با مقامات ارشد در میان گذاشت.

نحوه‌ خروج امریکا از افغانستان به ‌شدت مورد انتقاد جمهوری‌ خواهان کنگره قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا