آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

خط آهن هرات – خواف؛ منافع، ثبات و امنیت مشترک

به حتم کشورهای منطقه و همسایه‌ افغانستان در این امر بیشتر از هرکشوردیگری می‌تواند در ایجاد یک کریدور و یا دالان منفعتی همه شمول با کابل همگام باشد

خبرگزاری دید: موضوع رونق اقتصادی و برنامه‌های راهبردی توسعه‌ای مهم‌ترین عامل رسیدن به ثبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌ست که در این امر گروه حاکم می‌باید هم برای خلاصی مردم از وضعیت اسفبار کنونی و هم برای جلب رضایت شهروندان و هم‌بقای حکومت خود تلاش نمایند.

مقامات حکومت سرپرست از عملیاتی شدن خط ریلی هرات – خواف خبر داده اند.

محمد نسیم محمدی رییس راه‌آهن هرات تاریخ آغاز مبادلات کالا و واردات- صادرات را از این خط ریلی اول ماه حوت اعلام کرده است. همچنین قرار است تا اول سال جدید ازاین مسیر( خط آهن هرات – خواف) اتتقال مسافر نیز صورت بگیرد و روزانه یک قطار وارد کشور خواهد شد.

احداث این خط آهن هرات – خواف در اصل جاده ابریشم دنیای نوین است که مزایای فراوانی برای هر دو کشور به ارمغان خواهد آورد.

آگاهان به امور اقتصادی و تجاری مزایای احداث این خط ریلی را برای دو کشور چنین برآورد می کنند :

۱- توسعه و تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور با تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافران  بین دو کشور

 2- دسترسی مناسب ریلی افغانستان از طریق ایران به دیگر مناطق بین‌المللی اعم از آب‌های آزاد جنوب، منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا

۳- پوشش خدمات ترابری ریلی برای حدود یک میلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات

۴- امکان جابجایی و ترانزیت بیش از ۶ میلیون تُــن بار در سال

۵- شکوفایی فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی منطقه شمال‌غرب افغانستان

۶- امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزارشریف در شمال‌شرق افغانستان

۷- خروج از انزوای جغرافیایی منطقه سنگان در خاک ایران و شهر هرات افغانستان

۸- کاهش هزینه نسبی حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از حمل و نقل جاده‌ای

۹- افزایش ایمنی در ترابری منطقه و کاهش مصرف سوخت در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد.

تعریف جهان امروز؛ مبنا و محورسیاست جهانی براساس ترسیم منافع مشترک پایه گذاری شده است و دراین شکی نیست که به باور برنامه سازان بزرگ برای دنیای کنونی هیچ موضوعی مهم تر از تأمین منافع وجود ندارد.

همچنین تمامی کشمکش‌های حال حاضر جهان به خاطر کسب منافع بیشتر، تصاحب جغرافیا و سیطره بر بازار جهانی‌ست همانطور که افغانستان نیز از این امر مستثنی نبوده است.

افغانستان و نگاه به آینده؛

با این حال، افغانستان درکنار دلایل ظاهری سیاسی، موقعیت جئوپلیتیکی و جغرافیایی این سرزمین همواره او را برای کسب بیشترمنابعش ازسوی قدرت‌های اقتصادی مورد تاخت و تاز قرار داده است.

حال یکی ازعوامل مهمی که می‌تواند مسیر آینده ما را در ثبات سیاسی و امنیتی تضمین نماید، تعریف منافع مشترک با دیگر کشورهاست.

به حتم کشورهای منطقه و همسایه‌ افغانستان در این امر بیشتر از هرکشوردیگری می‌تواند در ایجاد یک کریدور و یا دالان منفعتی همه شمول با کابل همگام باشد. این امر نه تنها بحث رونق اقتصادی و توسعه تجاری را برای همه به ارمغان خواهد داشت بلکه ایجاب خواهد کرد که تمامی کشورهای سهیم در این حوزه، برای حفظ منافع مشترک همکاری‌های گسترده و نزدیک خود را نیز داشته باشند.

توسعه و رونق اقتصادی، ثبات سیاسی؛

همینطور استقلالیت اقتصادی افغانستان به عنوان یک کشور ثروتمند با منابع سرشار طبیعی، همواره با چالش‌های گوناگونی روبه رو بوده است و در مدیریت منابع خود به دلایل مهم سیاسی و امنیتی نتوانسته توازن و تعادل درآمدی بومی خود را به دست آورد. این مهم بر این شده است که ما همیشه به یک کشور وابسته و محتاج به کمک های خارجی معرفی شده و در ثبات و استقلال سیاسی خود تأثیرپذیر باشیم.

با این تفاصیل تغییر در نگاه و رویکرد امروزی ما نسبت به وضعیت موجود و عوامل اصلی مشکلات فعلی می‌تواند گره های بیشمار را برای مردم و حکومت باز کند.

موضوع رونق اقتصادی و برنامه‌های راهبردی توسعه‌ای مهمترین عامل رسیدن به ثبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی‌ست که در این امر حاکمان می‌باید هم برای خلاصی مردم از وضعیت اسفبار کنونی، جلب رضایت شهروندان و هم بقای حکومت خود تلاش نمایند. درغیراین‌صورت نارضایتی‌های عمومی از وضعیت معیشتی، مزید بر دیگر علّت ها شده و همچنین وابستگی اقتصادی و نیاز به کمک‌های بیرونی ما را از رسیدن به خودکفایی باز داشته و سرنوشت محتوم گذشته را تکرار خواهیم کرد.       

نویسنده

سید باقر واعظی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا