آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلجهانحقوق بشرمنطقه

خوارج طالبان درقامت داعش؛ تهدیدی برای‌همه

خبرگزاری دید: گرویدن گروه‌های ناراضی از حاکمیت طالبان به داعش، می‌تواند به ایجاد رقابت‌ها و درگیری‌های خونین مسلحانه میان طالبان و داعش منجر شود. همچنین فعالیت گروه‌های چون جبهه مقاومت و جبهه آزادی افغانستان که هم اکنون درنقاط مختلف کشور عملیات‌های متعدد انجام می‌دهند از دیگر سو، درگیری‌ها در کشور را افزایش خواهد داد که ممکن است افغانستان بار دیگر به دوران دهه ۱۳۷۰ برگردد.

خوارج طالبان درقامت داعش؛ تهدیدی برای‌همه

ظرفیت ایدئولوژی ، مالی و حمایت استخباراتی از ویژگی‌های منحصر به فرد گروه تروریستی داعش است که سبب شده است این گروه درهر نقطه‌ای از جهان در داشتن نیرو و فعالیت تروریستی مشکلی نداشته باشد.
کشور افغانستان نیز با وضعیت وشرایطی که دارد متاسفانه از هر حیث بستر مناسب برای گروه‌های تروریستی حساب می‌شود. با اولین نشانه‌های حضور داعش در افغانستان، آگاهان نظامی از موفقیت سریع داعش در نفوذ و استخدام نیرو هشدار می‌دادند و اظهار می‌کردند که داعش در گسترش و یارگیری خود در این کشور مشکلی نخواهد داشت. زیرا اصلی‌ترین عامل گرویدن جوانان به گروه‌های تروریستی، گسترش فقر می‌باشد که در افغانستان مشکل اساسی وهمیشگی است.
یک ازمصادق بارز ادعای آگاهان ، پیوستن گروه‌‌های ناراضی طالبان در مناطق و ولسوالی‌های اطراف هرات، مانند ادرسکن و گلران، به گروه تروریستی داعش است که می‌‌تواند تبعات و خطرات جدی برای امنیت و ثبات منطقه داشته باشد. چنین گرایش کتله‌ای، نه تنها بر وضعیت امنیتی محلی تأثیرگذار است، بلکه می‌تواند‌ به تشدید تنش‌ها و نا امنی‌های گسترده‌‌تری در سطح کشور منجر شود.
نخستین خطر ناشی از پیوستن جوانان به این گروه و گروهای مشابه ، افزایش انجام فعالیت‌های تروریستی و خشونت ‌آمیز در کل افغانستان و منطقه است. داعش به عنوان یک گروه تروریستی با ایدئولوژی افراطی، از نارضایتی‌های محلی برای جذب نیروهای جدید استفاده می‌کند و با بهره‌گیری از شکاف موجود بین طالبان ومردم افغانستان، حملات بیشتری را سازماندهی می‌کند. این امر می‌‌تواند تحرکات گسترده استخباراتی و نظامی منطقه را بیشتر کند و به بی‌ ثباتی و بحران وسیعتری درافغانستان ومنطقه بیانجامد.
علاوه بر این، گرویدن گروه‌های ناراضی از حاکمیت طالبان به داعش، می‌تواند به ایجاد رقابت‌ها و درگیری‌های خونین مسلحانه میان طالبان و داعش منجر شود. همچنین فعالیت گروه‌های چون جبهه مقاومت و جبهه آزادی افغانستان که هم اکنون درنقاط مختلف کشور عملیات‌های متعدد انجام می‌دهند از دیگر سو، درگیری‌ها در کشور را افزایش خواهد داد که ممکن است افغانستان بار دیگر به دوران دهه ۱۳۷۰ برگردد.

پر واضح است درآن‌صورت اقتصاد کشور کاملا از بین رفته و مردم افغانستان بیشتر از این قربانی شده موج از مهاجرات و آوارگی را در نوع خود رقم خواهد زد.
در نهایت، این وضعیت می‌تواند نگرانی جهان از وضعیت افغانستان وتآثیرات نگران‌کننده ناشی از آن را دو چندان نموده و آنها را مجبور نماید که بر روابط بین‌المللی خود با افغانستان تجدیدنظر کند.

کشورها ممکن است به دلیل افزایش فعالیت‌ های تروریستی در افغانستان، سیاست‌های خود را تغییر دهند و حتی همکاری‌های امنیتی خود را با دولت افغانستان کاهش دهند. این امر می‌تواند به انزوای بیشتر افغانستان در سطح بین‌المللی منجر شود.
در پایان بار دیگر باید خاطر نشان نمود به طور کلی، پیوستن گروه‌های ناراضی طالبان به داعش در مناطق اطراف هرات، می ‌تواند پیامدهای جدی و خطرناکی برای امنیت، ثبات اجتماعی و توسعه اقتصادی منطقه داشته باشد. که نیاز به اقدام فوری و هماهنگ از سوی حاکمیت طالبان و جامعه بین‌المللی برای مقابله با این تهدیدات احساس می‌شود.

خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا