آخرین اخباراجتماعافغانستانفرهنگ و دانش

خُلم؛ در جستجوی فرهنگ گمشده !

باشندگان و فرهنگیان ولسوالی خلم ولایت بلخ، به منظور احیای ارزش‌های فراموش‌شده دیرین، جشنواره فرهنگی” گل بادام ” را به راه انداختند .
به گزارش خبرگزاری دید، جشنواره فرهنگی تحت نام” گل بادام” از سوی نهاد اجتماعی فرهنگی خلم نوین در این ولسوالی برگزار شد.
این برنامه، با سخنرانی و خوانش اشعار، راه‌اندازی نمایشگاه صنایع تولیدی و ساز و سرود محلی، همراه بود.
تاج محمد رحیمی، برگزار کننده این جشنواره، گفت: جشنواره” گل بادام” در گذشته‌ها رایج بود، ولی جنگ‌های چهار دهه اخیر، سبب از بین‌رفتن برنامه‌های مختلف از جمله این جشنواره شده است.
رحیمی افزود: جمعی از فرهنگیان و باشندگان، به‌منظور احیای مجدد این جشنواره و تداوم آن در سال‌های بعدی تلاش کرده‌اند .
انجنیر امان‌الله امان، یکی از محاسن‌ سفیدان خلم که خاطرات اندکی از برگزاری این جشنواره دارد، می‌گوید: جشنواره«گل بادام» همه‌ساله در آستانه نوروز و با حضور مهمانان مختلف از سراسر کشور برگزار می‌شد.
فضل الرحمان فکرت، استاد دانشگاه، گفت: جوانان خلم در صدد احیای مجدد ارزش‌های دیرین این سرزمین هستند و تلاش دارند تا ارزش‌های ناب فرهنگی را که امروزه کم‌رنگ شده‌اند، دوباره احیا کنند.
وی افزود: جوانان باید حافظه تاریخی داشته باشند، تا صلابت و عظمت گذشته را حفظ کنند و بیگانگی را از تاریخ خود دور نمایند .
سید ابرار هاشمی، ولسوال خلم، در این مراسم گفت: ولسوالی خلم، گذشته درخشانی داشت و مرکز توریزم افغانستان به شمار می‌رفت و همه‌ساله در آستانه سال نو پذیرای مهمانان زیادی بود؛ به همین خاطر، در قدیم خلم را«شربت خانه افغانستان» یاد می‌کردند .
گفتنی است که بخشی از این جشنواره، نمایش محصولات تولیدی صنعت‌کاران خلم بود که در آن لوازم منزل، ابزار زراعت و باغ‌داری و صنایع غذایی به نمایش گذاشته شده بود .
خلم با ۱۲۰ هزار جمعیت، یکی از ولسوالی‌های بزرگ در بلخ است؛ این ولسوالی در ۵۲ کیلومتری شرق مزار شریف و در مسیر راه مزار شریف–کابل موقعیت دارد. باغ جهان نما، بازارچه سرپوشیده، مدرسه خشتی و شهربانو از اماکن تاریخی و دیدنی این ولسوالی به شمار می‌روند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا