آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلجهانحقوق بشرسیاستمنطقه

داعش؛ زائیده آمریکا، پاشنه آشیل طالبان!

نویسنده: حفیظ‌الله رجبی

خبرگزاری دید: آمریکا در حالی نیروهایش را از افغانستان خارج ساخت که حجم کلانی از تسلیحات و ابزارآلات جنگی خود را در کشور باقی گذاشت. این تسلیحات و ابزارآلات جنگی امریکایی، در ادامه و توسط مهره‌های استخباراتی امریکا در اختیار داعش قرار گرفت. گروه حاکم می‌بایست با درک و تحلیل صحیح از نگرش  امریکا به داعش در افغانستان، مانع تطبیق برنامه استفاده ابزاری امریکا از داعش در افغانستان شود. داعش اکنون به ابزار امریکا برای تهدید رقبا و ایجاد خرابکاری در منطقه تبدیل شده است.

داعش، پاشنه آشیل طالبان!

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در کابل در اظهاراتی تازه گفته‌است داعش شاخه خراسان اکنون به یک تهدید جدی برای تمام کشورهای اوراسیا تبدیل شده است.
محمدرضا بهرامی در صفحه اکس خود نوشت داعش شاخه خراسان با استفاده از ابزار رسانه و به مدد تبلیغات گسترده خود توانسته در جذب نیرو موفق عمل کند.
از سویی هم رسانه‌های ایران، به نقل از وزیر اطلاعات(استخبارات) این کشور از دستگیری بیست تن از اعضای داعش به شمول دو فرمانده این گروه در این کشور خبر دادند. به گفته منابع خبری این اعضای داعش که بیشترشان اتباع کشورهای بیگانه بوده‌اند با برنامه‌ای از قبل تعیین شده برای انجام عملیات‌های تروریستی وارد ایران شده بودند.
در افغانستان نیز گفته می‌شود رئیس اداره استخبارات طالبان در هرات به اتهام همکاری با داعش از کار برکنار شده و طی یک هفته گذشته دسته کم بیست‌تن از کارمندان دیگر ریاست استخبارات‌طالبان در هرات که به عضویت در داعش متهم بودند دستگیر و زندانی شده‌اند.
نگاهی ساده به رویدادهای فوق نشان می‌دهد، مبارزه با داعش در افغانستان برخی لایه‌های پنهان دارد و مادامیکه این ریشه‌های مخفی خشک نشود مبارزه با داعش نیز به جایی نخواهد رسید.
اولین لایه پنهان، خشکاندن کانال‌های حمایت امریکا از داعش در افغانستان است. امریکا در قالب توافق‌نامه صلح دوحه از طالبان خواست با داعش در افغانستان مبارزه کند. این درخواست در حالی مطرح شده که براساس برخی شواهد و تحلیل‌های مرتبط امریکا در توافق‌نامه صلح دوحه با طالبان صادق نبوده است: امریکا در حالی از طالبان خواسته با داعش مبارزه کند که خود داعش را در افغانستان حمایت و تمویل می کند.

آمریکا در حالی نیروهایش را از افغانستان خارج ساخت که حجم کلانی از تسلیحات و ابزارآلات جنگی خود را در کشور باقی گذاشت. این تسلیحات و ابزارآلات جنگی امریکایی، در ادامه و توسط مهره‌های استخباراتی امریکا در اختیار داعش قرار گرفت. گروه حاکم می‌بایست با درک و تحلیل صحیح از نگرش  امریکا به داعش در افغانستان، مانع تطبیق برنامه استفاده ابزاری امریکا از داعش در افغانستان شود. داعش اکنون به ابزار امریکا برای تهدید رقبا و ایجاد خرابکاری در منطقه تبدیل شده است.
عامل دیگری که مانع مبارزه موثر علیه داعش در افغانستان شده ناکامی طالبان در تطبیق برنامه‌های تسویه‌سازی در صفوف نیروهای خود می‌باشد: در سالهایی که طالبان به اذعان خودشان با نیروهای اشغالگر امریکا و متحدین غربی اش می‌جنگیدند دست همکاری هیچ گروه مسلح به شمول گروه‌های تروریستی و از همه مهم‌تر داعش را رد نکردند و این همکاری نظامی به حدی رسیده بود که اکنون تسویه داعش از طالب یا شناسایی داعشی که در لباس طالب خود را پنهان کرده کار بسیار سختی است.
دلیل دیگر ناکامی در مبارزه با داعش در افغانستان در شرایط کنونی عدم تعریف درست و شفاف از داعش از سوی گروه حاکم می باشد: مبارزه با داعش مستلزم سیاست روشن از سوی طالبان است، اینکه طالبان اکنون بر اساس چه سیاستی با داعش برخورد می کند در نوع و جدیت و عدم جدیت مبارزه با این گروه نقش دارد. گروه حاکم که داعیه حکومت بر افغانستان را دارد می‌بایست داعش که بیشتر جنگجویانش خارجی هستند را از بدنه نیروهای خود جدا سازد و منابع جذب نیروی داعش در افغانستان را قطع نماید.
مساله مهم دیگر همکاری صادقانه طالبان با کشورهای همسایه و منطقه در مبارزه با داعش در افغانستان می باشد: کشورهای منطقه و از همه مهمتر همسایگان افغانستان براساس منافع ملی‌ و منطقه ای در مبارزه با داعش جدی هستند و اگر این جدیت با همکاری نزدیک طالبان همراه شود،  داعش به یقین در افغانستان نابود می‌شود. در شرایطی که به نظر می رسد نگرش و کنش و واکنش علیه داعش در افغانستان به دو قطب “امریکا و داعش و کشورهای منطقه و داعش” تقسیم شده، عاقلانه آن است که طالبان به قطب کشورهای منطقه بپیوندد و از اتکا محض به امریکا پرهیز نماید.

گروه حاکم باید بداند که امریکا در کنار گوش آنها داعش را رشد و گسترش داده و مبارزه با داعش با نقشه امریکا در افغانستان خطرناک است. تفنگ داعش در صورتی که منافع ملی امریکا اقتضا کند به راحتی می تواند به سوی طالب بچرخد. این درست که طالبان مدعی مبارزه با داعش در افغانستان هستند اما داعش هنوز به الطاف طالبانی امیدوار است و هنوز پایگاه‌هایش را در افغانستان دارد.
به هر صورت گروه حاکم با تطبیق “برنامه های تسویه سازی مناسب، همکاری صادقانه با کشورهای منطقه در مبارزه با داعش، تعریف دقیق وشفاف از داعش در افغانستان، قطع منابع تمویل طالبان به شمول کانال‌های ارتباطی امریکا با داعش از طریق برنامه‌های استخباراتی قوی و قطع ارتباط با داعش” می‌تواند داعش شاخه خراسان که اینک برای عملیات‌های تخریبی خود در داخل افغانستان، در کشورهای منطقه و کشورهای همسایه افغانستان و در سطح جهان برنامه های تازه ترسیم کرده را نابود کند.

طالبان که داعیه حکومت داری دوامدار بر افغانستان را در سر می پرورانند باید از سرنوشت حکومت جمهوری پیشین که با کمک همه جانبه امریکا روی کار آمد و در نهایت نیز با خیانت تمام عیار امریکا سرنگون شد درس بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا