آخرین اخبارافغانستانگزارش

غنی:

داعش در افغانستان شکست خورده است

محمد اشرف غنی رییس‌‏جمهور کشور که برای شرکت در هفتمین نشست وزرای خارجه قلب آسیا – روند استانبول به باکو، پایتخت آذربایجان سفر کرده بود، گفته است که گروه داعش در افغانستان حامیان خارجی خود را از دست داده است و در حال شکست خوردن است.
رییس‏ جمهور غنی، در این نشست مدعی شده است که این گروه تروریستی اسلحه، تجهیزات و نیرو ندارد و شمار اندکی از آن‌ها در کوه‏ها گیر مانده‏اند که از گرسنگی خواهند مرد.
آقای رییس ‏جمهور گفته که این گروه در سال گذشته در ۹ ولسوالی تسلط داشت ولی در حال حاضر به گونه پراکنده باقی مانده‏ که در نتیجه حملات هوایی و زمینی نیرو‏های داخلی و نیرو‏های قوای ایتلاف به رهبری امریکا نابود می‏شوند.
در همین حال، داعش شعبه خراسان خود را که نامی قدیمی برای افغانستان و مناطق اطراف است، در جنوری ۲۰۱۵ اعلام کرد. این نخستین باری بود که گروه تروریستی داعش رسماً در خارج از جهان عرب گسترش پیدا کرد.
براساس گزارش‏ها، در کمتر از چند هفته داعش در ۵ ولایت افغانستان از جمله هلمند، زابل، فراه، لوگر و ننگرهار ظهور کرد و برای این ولایت‏ها تبدیل به یک خطرجدی شد.
گروه داعش هر چند که در شرق کشور ظهور کرد، اما با گذشت زمان به ولایت‌‏های شمال کشور نیز گسترش یافت و در ولایات فاریاب، سرپل و جوزجان فعالیت می‎کند.
گروه داعش اولین گروه تروریستی بود که تسلط وحضور طالبان را در افغانستان به چالش کشید. می‏‌شود گفت که هدف نهایی این گروه برون کردن طالبان از منطقه و جذب نیرو‏های آن‎ها به صف خود شان بوده است.
داعش در نیمه اول سال ۲۰۱۵ موفق شد، کنترول چند ولسوالی‏ ولایت ننگرهار را در شرق افغانستان به دست بگیرد. این منطقه به دو دلیل عمده به مرکز داعش در افغانستان تبدیل شد. یکی به دلیل نزدیکی به مناطق قبیله‌نشین پاکستان خانه رهبران اصلی خراسان داعش، و دیگری به خاطر برخی از افرادی که همانند داعش از قرائت سلفی/ وهابی مشابهی از اسلام پیروی می‏کنند.
گروه دعش در تلاش است تا جای پایی در شمال افغانستان باز کند و آنجا برای آسیای میانه تهدید محسوب شود.
این گروه در ماه‏‌های اخیر مناطقی را در شرق افغانستان از دست داده است اما هنوز هم، برخی از بخش‏های ولایت ننگرهار و کنر تحت تسلط آن است.
جنرال جان نیکلسون فرمانده ارشد نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، تخمین می‌زند که بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ جنگجوی داعش در افغانستان حضور دارند.
گروه داعش در افغانستان در پی از دست دادن قلم‎روش دست به حملات انتحاری، قتل‏های هدف‏مند و بمب‏های کنار جاده‏ای زده است.
در یک سال پسین مسئولیت شمار زیادی از حملات مرگبار انتحاری را که در پایتخت و برخی از شهرهای کشور انجام شد، این گروه به دوش گرفته است.
درجولای ۲۰۱۶ یک بمب‌گذاری انتحاری در تظاهراتی ( جنبش روشنایی ) در کابل حدود ۸۰ نفر را کشت. سه ماه بعد دو حمله مشابه دیگر در مراسم مذهبی عاشورا، جان ۳۰ نفر را گرفت و در نوامبر ۲۰۱۶ حمله‌ای به مسجدی در کابل منجر به کشته شدن ۳۰ نفر شد. تمام این حملات اقلیت مسلمان شیعه را هدف گرفته بود.
تبلیغات داعش دردنیای مجازی و امواج رادیویی قوی است. این گروه چندین حساب توییتر و فیس‌بوک دارد و از دسامبر ۲۰۱۵ از یک ایستگاه رادیویی موج اف ام در ننگرهار مشغول پخش برنامه بوده است.
رادیو خلافت را در ولایت‌های ننگرهار و کنر و همچنین بخش‌های مجاور پاکستان می‌توان شنید. این ایستگاه یک بار مورد حمله هوایی آمریکا قرار گرفت اما چند هفته بعد دوباره پخش برنامه‌هایش را از سر گرفت.
با این همه، در کنار دیگر گروه‏های تروریستی که برای حکومت و مردم افغانستان یک خطر جدی پنداشته می‏شود، گروه تندرو داعش نیز اضافه شده است.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا