آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

داعش چقدر در افغانستان قدرت دارد؟

گزارش اخیر ملل متحد می‌گوید تعداد تروریستان داعش در افغانستان بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار جنگجو می‌رسد. گزارش وزارت دفاع امریکا تعداد جنگجویان این گروه تروریستی را کم تر از ۲ هزار تخمین می‌زند.

در اپریل سال ۲۰۱۷ میلادی، نیروهای امریکایی یکی از بزرگ ترین بمب‌های غیرهسته‌ای را بالای مجتمع مخفی داعش در ولایت ننگرهار استفاده کرد. این بمب با داشتن لقب «مادر همه بمب‌ها» هزاران جنگجوی این گروه را کشت.
تصمیم جنرال جان نیکلسون فرمانده سابق نیروهای امریکایی در افغانستان برای چنین نمایش عظیم قدرت هوایی امریکا علیه یک گروه شبه نظامی که در آن زمان کم تر از ۱ هزار جنگجو داشت، بسیار مورد انتقاد قرار گرفت.
اما به رغم سال‌ها بمباران امریکا و صدها عملیات‌های ضدتروریزم علیه این گروه شبه نظامی که عمدتاً در بخش‌های دوردست ولایت‌های کنر و ننگرهار واقع شده‌اند، تعداد جنگجویان داعش در افغانستان به هزاران تن می‌رسد در حالی که هنوز قدرت خود را برای انجام حملات مرگبار در سراسر کشور حفظ کرده است.
گزارش اخیر ملل متحد می‌گوید تعداد تروریستان داعش در افغانستان بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار جنگجو می‌رسد. گزارش وزارت دفاع امریکا تعداد جنگجویان این گروه تروریستی را کم تر از ۲ هزار تخمین می‌زند.
با وجود از دست دادن مناطق زیادی در سال ۲۰۱۸ و فشارهای شدید ناشی از عملیات های نیروهای افغانستان و امریکا، داعش در مناطق کوهستانی و شرق افغانستان همچنان قدرت دارد.
قدرت و تجدید حیات این شورشیان، با توانایی جابجایی اسلحه و تجهیزات به راحتی از طریق پاکستان، ادامه یافته است. در جبهه سربازگیری، جنگجویان خارجی این گروه عمدتاً از کشورهای آسیای میانه و جنوبی هستند و اغلب جنگجویان سرخورده طالبان را که از اختلافات مختلف خصمانه و سیاسی ناامید شده اند، جذب می‌کند.
گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که کم تر از ۱۰ درصد جنگجویان داعش در افغانستان، تجربه جنگیدن برای هسته اصلی این گروه را در عراق و سوریه دارد.
مسئولان در فرماندهی حمایت قاطع به میلیتری تایمز گفته اند که ارزیابی آن‌ها از توانایی‌ها و مسیر این گروه تروریستی «نگران کننده» است.
حمایت قاطع گفته است:« داعش در شرق و جنوب شرق فعال است و تلاش می‌کند قلمرو و سربازگیری خود را گسترش دهند.»
گزارش سازمان ملل متحد بیان می‌کند که نیروهای امنیتی افغانستان عملیات های شان را علیه شبه نظامیان داعش تشدید کرده‌اند و از ماه اپریل سال ۲۰۱۸ به این طرف، نیروهای امنیتی افغانستان ۳۰۰ عملیات زمینی و هوایی راه اندازی کرده‌اند که منجر به کشته شدن ۱ هزار و ۲۰۰ داعشی شده است.
طبق گزارش آرمی تایمز، ۳۴ جایزه ارزنده که شامل پنج ستاره نقره‌ای و ۹ ستاره برونز می‌شود به نیروهای وظیفه‌ای عملیات ویژه طی شش ماه اعطا شد تا با طالبان، شبه نظامیان داعش، شبکه حقانی و جنگجویان القاعده مبارزه کنند.
یک مقام از حمایت قاطع می‌گوید که هیچ سرباز امریکایی درعملیات‌ها در ولایت ننگرهار در سال ۲۰۱۹ آسیب ندیده است اما، نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده و افغانستان چندین سال است که علیه جنگجویان داعش در ننگرهار – مرکز جذب این گروه تروریستی – مبارزه می‌کنند.
جنگجویان داعش در افغانستان همچنان بر سر کنترول قلمرو در این مناطق جنگ زده درگیر شده‌اند. این نبردها برای این گروه تروریستی پرهزینه بوده است.
در یک شکست ناخوشایند، جنگجویان داعش در ماه جولای سال ۲۰۱۸ از سوی طالبان در ولایت جوزجان ریشه کن شدند. سازمان ملل در گزارشی گفته است که درگیری با طالبان و حملات از سوی نیروهای ویژه افغانستان همراه با حملات هوایی، یکی از فرماندهان داعش را مجبور کرد با ۲۵۰ جگجویش به حکومت افغانستان تسلیم شود.
تسلیم شدن صدها جنگجوی داعش در ولایت جوزجان و فروپاشی قرارگاه این گروه در شمال افغانستان به طور گسترده در رسانه‌ها دست به دست شد. اما، این مشکلات نتوانسته داعش را از تلاش برای گسترش حضورش در گوشه‌های دورافتاده شرق افغانستان یا از حملات مرگبار در کابل باز دارد.
گزارش دیگر سازمان ملل نشان می‌دهد، داعش با وجود عملیات‌های نیروهای نظامی افغانستان و بین‌المللی علیه قرارگاه‌های این گروه در ولایت‌های ننگرهار و کنر، همچنان مقاومت کرده است.
این گزارش بیان می‌کند:« با وجود از دست دادن قلمرو بسیار در اواخر سال ۲۰۱۸، داعش شاخه خراسان چندین عملیات تهاجمی را علیه مناطق تحت کنترول طالبان در هر دو ولایت انجام داده که برخی دستاوردهایی در میدان نبرد در ولایت کنر داشته است.»
در گزارش وزارت دفاع امریکا آمده است كه شاخه داعش در افغانستان «نقش فعالی» در مدیریت سایر شاخه‌های داعش در هند و بنگلادیش بازی می‌كند، اما «پیشرفت در توانمند سازی یا تشویق حملات در خارج از افغانستان یا پاكستان» با محدودیت رو به رو بوده است.

داعش در افغانستان همچنان به مبارزان اصلی این گروه در عراق و سوریه متصل است، اما با وجود از بین رفتن خلافت فزیکی در آن منطقه، شاخه این گروه در افغانستان همچنان به استقامت خود ادامه می‌دهد.
براساس گزارش سازمان ملل، این گروه در تأمین بودجه عملیات خود و پرداخت معاش به جنگجویانش از طریق درآمدهای حاصل از استخراج غیرقانونی، اخاذی و مالیات بر خانوارهای محلی بیشتر خودکفا شده است.
این گزارش می‌گوید:« به نظر می‌رسد که پرداختن پول به صفوف و عضویت شاخه داعش به گونه قابل توجهی کاهش یافته است.»
گزارش وزارت دفاع امریکا در سال ۲۰۱۹ نیز نشان می‌دهد:« داعش شاخه خراسان توانایی دفاع از خود و انجام حملات را حفظ کرده است و با وجود فشارها از سوی ایتلاف، نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان، قلمروهای را در شرق افغانستان به دست آورده است.»
در همین حال، حمایت قاطع می‌گوید:« ما از طریق توانمند ساختن شرکای امنیتی افغانستانی مان برای مبارزه با دشمن مشترک؛ از طریق عملیات‌های مشترک و حملات یک جانبه و در صورت لزوم انجام عملیات با این تهدیدات مقابله می‌کنیم.»

نویسنده

شاون سنو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا