آخرین اخبارافغانستانگزارش

دانش‌آموزان بلخی« اخترشناسی» می‌خوانند


مسئولان انجمن نجوم افغانستان از توزیع کتاب اختر شناسی و اولین بسته نجومی که شمال ۱۲ ماه در تقویم خورشیدی می‌شود، برای مکاتب مزار شریف مرکز ولایت بلخ خبر می‌دهند.
به گفته مسئولان انجمن نجوم، کتاب اختر شناسی با شماره‌گان ۶ هزار جِلد به زبان‌های فارسی و پشتو چاپ و به نقاط مختلف کشور برای دانش‎آموزان توزیع شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، یونس بخشی، رییس انجمن نجوم افغانستان با بیان این‎که تمام این کتاب‎ها برای دانش‎آموزان توزیع خواهد شد، گفت:« تا کنون دست کم ۵ هزار جِلد از کتاب های چاپ شده به دست‌ دانش‌آموزان کشور رسیده است.
به گفته آقای بخشی، تاکنون کتاب اخترشناسی و اولین بسته نجومی برای دانش‎آموزان مکاتب ولایت‌های بلخ، هرات، بامیان، قندهار، سمنگان، جلال‌آباد و پکتیا توزیع شده است.
وی، همچنان از تلاش انجمن نجوم برای وارد شدن اخترشناسی به نصاب آموزشی رسمی کشور خبرداده، افزود که این انجمن مذاکراتی را با وزارت معارف آغاز کرده تا بتواند رشته اخترشناسی را وارد نصاب درسی کند.
او از توزیع کتاب اخترشناسی علاوه از مکاتب مزارشریف به مکاتب ولسوالی/شهرستان‎های دولت‎آباد و چِمتال ولایت بلخ نیز خبرمی‎دهد.
نجوم و اختر شناسی برای دانش‎آموزان افغانستان پدیده تازه‌ای است. این رشته نه در نصاب آموزشی معارف کشور وجود دارد و نه در مقطع تحصیلات عالی آن‎چنان جدی گرفته می‎شود.
انجمن نجوم افغانستان در راستای ترویج آموزش نجوم و اختر شناسی و همچنان ایجاد رابطه کودکان دانش‎آموز با این رشته، نمایش‎ها و کارگاه‎های سیّار اخترشناسی را با یک «افلاک‎نما»ی کوچک در مکاتب شهر کابل راه‎اندازی کرده است.
مسئولان این انجمن می‎گویند که اگر از سوی حکومت پشتبانی مالی شوند در ولایت‎ها نیز کارگاه‎های «اخترشناسی»، برگزار خواهند کرد.
از سویی‎هم، شماری از دانش‎آموزان و آموزگاران مکاتبی که در آن‎ها کارگاه آموزش نجوم برگزار شده و کتاب اخترشناسی دریافت کرده‎اند، با ابراز خرسندی از این موضوع می‎گویند که آموزش نجوم و اخترشناسی می‎تواند کودکان را آماده فراگیری علوم کند.
فرشته احمدی، یکی از دانش‎آموزان بلخی که کتاب اخترشناسی و بسته نجومی را دریافت کرده می‎گوید:« خیلی خوب است. دولت باید توجه کند. ریاست معارف می‎خواهیم که اخترشناسی را شامل درس‎های ما کند.»
در نصاب آموزشی افغانستان، اخترشناسی و نجوم جایی ندارد؛ چون در این نصاب فزیک آموزش داده می‎شود و نجوم نیز بخشی از فزیک تعریف شده است.
مسئولان انجمن نجوم اما، اخترشناسی و نجوم را جدا از فزیک سنتی دانسته و به این باور هستند که فزیک آموزشی معارف، ربطی به نجوم ندارد.
پیش از این، انجمن نجوم افغانستان کتاب مقدماتی آموزش نجوم را چاپ و برای مکاتب کابل، پروان، ننگرهار و بامیان توزیع کرده بود.
خواستیم در این زمینه دیدگاه وزارت معارف را نیز داشته باشیم، اما با تلاش‎های فراوان موفق به گرفتن آن نشدیم.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا