آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحکومتخبر های مهم

داودزی: طا-لبان در سطح رهبری دچار اختلاف هستند

محمد عمر داودزی، وزیر امور داخله دولت پیشین، معتقد است طا-لبان در سطح رهبری دچار اختلاف هستند
و در روند تصمیم گیری‌های کلان سیاسی از هماهنگی و انسجام لازم برخوردار نیستند.

داودزی: طا-لبان در سطح رهبری دچار اختلاف هستند

محمد عمر داودزی به اظهارات اخیر ملاهبت الله آخوندزاده، رهبر طا-لبان، که به مناسبت عید سعید قربان بیان شد واکنش نشان داد و تاکید نمود ملاهبت الله تصامیمی یک جانبه اتخاذ می کند که مورد قبول دیگر رهبران ارشد طا-لبان نیست.
ملاهبت الله در سخنرانی اخیر خود که در مسجد اصلی قندهار و در روز  عید قربان بیان شد به اختلاف درونی طا-لبان اشاره  کرد و از تمایلش برای کناره گیری جهت جلوگیری از گسترش اختلافات داخلی در صفوف رهبری طا-لبان خبر داد.
اظهارات ملاهبت الله سوالاتی را در مورد عدم وجود وحدت و هماهنگی در رهبری طا-لبان ایجاد نمود.

محمد عمر داوزی افزود سیاست هایی که ملا هبت الله اتخاذ نموده با واکنش های متفاوت زیادی از سوی دیگر رهبران ارشد طا-لبان روبرو شده است.
 وی به عنوان مثال به “ممنوعیت تحصیل دختران بالاتر از صنف ششم، ممنوعیت اشتغال زنان و تعیین معاش پنج هزار افغانی برای زنان” اشاره کرد و افزود این تصامیم به صورت یک جانبه و بدون مشورت با دیگر رهبران طالبان از سوی ملاهبت الله اتخاذ شده است. به صورت کل یک مکانیزم مشورتی مشخص در سطح رهبری طا-لبان وجود ندارد تا رهبر طا-لبان را قبل از اتخاذ تصامیم مهم سیاسی وادار به مشورت با دیگر سران این گروه کند.
ملاهبت الله آخوندزاده در بخش دیگری از سخنانش در روز عید قربان در قندهار تاکید نمود اطاعت از فرامین وی اجباری ست اما دوست دارد در امور مهم با دیگران مشورت نماید.
این در حالی ست که بسیاری از کارشناسان معتقدند نادیده گرفتن خواسته های مردم افغانستان و جامعه جهانی در ارتباط با تحصیل دختران و تشکیل یک دولت همه شمول از سوی طا-لبان به صورت مستقیم به ملاهبت الله ارتباط می یابد و ادعای رهبری طا-لبان به علاقه به مشورت با دیگران را نقض می کند.
اظهارات اخیر ملاهبت الله در حالی بیان می شود که سراج الدین حقانی، وزیر امور داخله حکومت سرپرست، دو هفته پیش به امارات متحده عربی سفر و با مقامات ارشد اماراتی دیدار و گفت و گو نمود. بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند سفر سراج الدین حقانی به امارات بر اظهارات اخیر ملاهبت الله تاثیر داشته است.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طا-لبان، اما وجود اختلاف در سطح رهبری طا-لبان و احتمال کناره گیری ملاهبت الله را انکار می کند و می افزاید رمز موفقیت طالبان را در وحدت می داند.
به گفته ذبیح الله مجاهد تشویش و ترغیب از وظایف رهبران است و نباید آن را به وجود اختلاف داخلی تفسر کرد.
مجاهد تاکید نمود سراج الدین حقانی از مطیع ترین چهره ها نسبت به رهبری طالبان است که آزمایش خود را پس داده است و در این راه همچنان ثابت قدم و وفادار مانده است.
از سویی هم دبیرکل سازمان ملل درگزارش ماه مارچ خود افزود در ارتباط با مسائل کلان بین رهبران طالبان اختلاف وجود دارد. شورای امنیت سازمان ملل نیز اختلاف در سطح رهبری طالبان را آشکار و روبه افزایش اعلام کرده است.
برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند طالبان از یک مکانیزم قوی جهت ارزیابی و اصلاح تصمیمات یک جانبه ملاهبت الله و جلوگیری از بروز نارضاتی در بین دیگر رهبران  ارشد این گروه برخوردار نیستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا