آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتبصرهجهانحقوق بشرمنطقه

دا/عش؛ پروژه آمریکایی در افغانستان

خبرگزاری دید: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که دور از انتظار است که کسی توانایی انجام ایجاد یکپارچگی در افغانستان را داشته باشد. همچنین او مدعی شده که راه های دیگری نیز به غیر از اشغال افغانستان برای کنترل دا/عش وجود دارد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که حکومت سرپرست ، آمریکا را حامی دا/عش در افغانستان می خواند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در واکنش به نگرانی های جهانی از تهدید دا/عش در افغانستان مطرح کرده بود که آمریکا در تلاش آن است تا دا/عش را در افغانستان حفظ کند.

سخنگوی حکومت سرپرست در همین رابطه افزود که آمریکا هم در زمان حضورش و هم حالا در پی آن است تا دا/عش را در افغانستان حفظ کند.

از طرف دیگر، علیرغم حملات دا/عش در ماه های اخیر در شهرهای مختلف کشور ذبیح الله مجاهد در تازه ترین مورد ادعا کرد که حضور دا/عش در افغانستان به یک یا دو درصد کاهش یافته است و این گروه درحال نابودی است.

 او همچنین افزود که گروه تروریستی دا/عش زیر یوغ اشغال آمریکا در افغانستان لانه ساخته بود و معلومات دقیقی وجود دارد که مستشاران آمریکایی از این گروه حمایت می‌کردند و آن را رشد می دادند.

اما علاوه بر طا-لبان، کشورهای خارجی نیز می گویند دا/عش توسط آمریکا مورد حمایت قرار می گیرد. ضمیر کابلوف، نماینده روسیه در امور افغانستان مدعی شده بود که مقامات آمریکایی از دا/عش برای برهم زدن ثبات در افغانستان حمایت می کنند.

او اظهار کرده بود که آمریکا با گروه های مخالف طا-لبان مانند دا/عش خراسان تماس دارد و به شکلی مخفیانه به آنها کمک های مالی می کند.

همچنین این مقام روس در اواخر ماه حمل در مصاحبه تلویوزیونی خود در مورد حمایت آمریکا از دا/عش افزود که «دا/عش خراسان حدود ۱۰ سال پیش زمانی که آمریکا و ناتو در افغانستان نیروی زیادی داشتند، ظهور کرد اما به محض ظهور خود، ابتدا طا-لبان را هدف قرار داد که در برابر نیروهای مسلح مقاومت می‌کردند، نه آمریکایی‌هایی را که مهاجم بودند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا