اسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتبصرهتحلیلجنگحکومتزندگی

در هشتم اگست ۲۰۲۱ چه بر سر افغانستان گذشت؟

خبرگزاری دید: طالبان تا هشتم آگست توانسته بودند اداره پنج ولایت به شمول، نیمروز، جوزجان، سرپل، قندز و تخار را به دست بگیرند.

منابع آگاه می‌گویند که مسئولان امنیتی، به شمول فرماندهان قول اردوها و کندک‌ها به این نتیجه رسیده بودند که امریکا پشتیبانی از نظامیان دولت پیشین افغانستان را از دستور کار خود کنار گذاشته بودند.

اما نظامیان دولت پیشین، اداره ولسوالی‌های فرخار و ورسج تخار را دوباره به دست گرفتند، تا دهلیز ورسج – پنجشیر را برای جنگ با طالبان ایجاد کنند، اما این طرح نیز ناکام شد.

در هشتم آگست ۲۰۲۱ شهر قندوز برای سومین‌بار در طول سال‌های اخیر در آتش جنگ می‌سوخت و بخش‌‌های زیادی از این شهر سقوط کرده بود.

زبردست صافی؛ فرمانده پیشین پولیس قندوز در این باره می‌گوید: «من با یک راننده و سه‌‌سرباز خود ماندم، خودم هم زخمی شده بودم.
دیدم همه از ولایت همه برآمده بودند. به طرف میدان هوایی رفتیم. هشت آگست بود. چهار روز از میدان هوایی دفاع کردیم. سرانجام میدان هوایی نیز به دست دشمن افتاد.»

شهر تالقان نیز در هشتم اگست به دست طالبان سقوط کرد، نیروهای امنیتی دولت پیشین در این روز دوباره اداره ولسوالی‌های فرخار و ورسج را به دست گرفت.

والی پیشین تخار به آمو می‌گوید که کمبود ساز و برگ نظامی از مهم‌ترین علت‌های سقوط این ولایت بود.

عبدالحق شفق، والی پیشین سرپل در این باره به آمو گفت: «اصل قصه همین بود، که برای ما گفته شد، عقب‌نشینی‌کنید.

به گفته منابع آگاه، نظامیان امریکایی دیگر برای پشتیبانی از نظامیان دولت پیشین افغانستان کاری نمی‌کردند و روابط جنرالان امریکایی با ارتش پیشین افغانستان کاهش یافته بود.

موردی که به گفته منابع، روی انگیزه جنگی نظامیان دولت پیشین به گونه جدی اثر گذاشته بود. این ها همه باعث شد که در ادامه این‌ وضعیت شهر سرپل نیز در همین روز سقوط کرد.

با این همه طالبان تا هشتم آگست توانسته بودند اداره پنج ولایت به شمول، نیمروز، جوزجان، سرپل، قندز و تخار را به دست بگیرند و در شهرهای لشکرگاه، هرات و قندهار نیز نبردها میان نظامیان دولت پیشین و طالبان ادامه داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا