آخرین اخبارافغانستانبرگزیده

دست رییس جمهور غنی در پشت معامله جنجالی زمین متعلق به شرکت الکوزی

 

روزنامه اطلاعات روز، چندی پیش پرده از معاملهای بر می‌دارد که در پشت آن  مقامات بلندپایه حکومتی، از جمله رییس‌جمهورغنی و نمایند‌گان مجلس افغانستان دخیل هستند.

به گزارش خبرگزاری دید، در ماه سرطان سال گذشته، در ارگ ریاست‌جمهوری سندی در مورد فروش زمین دولتی به یک شرکت خصوصی امضا شد که در آن قیمت هر متر مربع زمین ۲.۵ دالر تعیین شده بود. فروش زمین با رقم ۲.۵ دالر یا ۱۶۷ افغانی که قیمت یک جریب آن ۵ هزار دالر می‌شود، در شهرکابل بی‌سابقه بوده است. در حالی که بر اساس گفته‌های رییس کمیسیون عدلی و قضایی، قیمت یک جریب زمین به صورت میانگین ۶۰۰هزار دالر امریکایی است.

بر مبنای یافته‌های اطلاعات روز، حکومت در فروش ۱۴۳.۵۴ جریب زمین به شرکت الکوزی، تخفیف ۹۰درصدی قایل شده است.

دفتر مرکزی شرکت الکوزی، در شهر «دبی» در کشور امارات متحده‌ عربی واقع است و بر اساس آمار این شرکت، ۳۵هزار نفر در کارخانه‌های تولیدی آن مشغول کار اند.

این شرکت قرار است در ۱۴۳.۵۴ جریب زمینی که از حکومت خریده است، کارخانه‌های «بیسکویت، چیپس، ماکارانی، دستمال کاغذی، کارتن‌سازی و مطبعه» بسازد.

پس از درخواست شرکت الکوزی هولدینگ گروپ، رییس‌جمهور غنی، در حکم شماره «۸۵۵» به‌ تاریخ ۱۱ حوت ۱۳۹۳ به کمیسیون عالی سرمایه‌گذاری دستور داد که در مورد درخواست شرکت الکوزی تصمیم بگیرد و نتیجه‌ آن را در نشست کابینه ارایه کند.

در حکم ریاست‌جمهوری آمده است که «در مورد سرمایه‌گذاری فوق و انتقال زمین مذکور مطابق قانون سرمایه‌گذاری و تعامل گذشته برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ تصمیم اتخاذ نموده و برای منظوری نهایی به مجلس کابینه راجع کنند». در آن هنگام پنج ماه از زمان شکل‌گیری حکومت وحدت ملی و به‌قدرت رسیدن محمداشرف غنی گذشته بود.

آنچه این خبر را بیشتر داغ کرده، ارتباط شرکت خریدار زمین، با محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور است. گفته شده که آقای غنی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۳ از حمایت بی‌‌دریغ این شرکت برخوردار بوده است.

رسانه‌ای شدن این معامله فرصت خوبی را برای منتقدان آقای غنی فراهم کرده است. آنها وعده‌های آقای غنی را به رخ حکومت می‌کشند که گفته بود با فساد و خویشاوند سالاری به صورت قاطعانه مبارزه می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا