آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

حملات بر سوریه و عراق؛

دمشق خواستار خروج نیروهای امریکایی شد/بغداد کاردار امریکا را احضارکرد

خبرگزاری دید: در پی حملات امریکا در مناطق مرزی سوریه، دمشق نسبت به «اشغال» خاکش توسط امریکا اعتراض کرد و خواستار خروج نیروهای امریکایی شد همچنین دولت عراق کاردار امریکا را برای اعتراض به حملات شب گذشته(۱۳ دلو) احضار کرده است.

در همین حال، دولت عراق نیز حملات امریکا را خطرناک دانست و ادعای واشنگتن مبنی بر هماهنگی قبلی با بغداد را رد کرد. طبق آخرین خبر، دولت عراق کاردار امریکا را برای اعتراض به حملات شب گذشته احضار کرده است.

بامداد شنبه (۱۴ دلو) وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد که «تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه کار بسیار خطرناکی است». ارتش سوریه نیز ازکشته شدن «شماری سرباز و غیرنظامی، زخمی شدن تعدادی دیگر و خرابی‌های زیاد» خبر داد.

در بیانیه ارتش آمده است: «اشغال برخی قسمت‌های خاک سوریه توسط نیروهای امریکایی دیگر نباید ادامه یابد».

در حال حاضر حدود ٩٠٠ سرباز امریکایی در سوریه و ۲۵٠٠ نفر در خاک عراق مستقرند. این نیروها همچنان در چارچوب ایتلاف بین‌المللی به بهانه مبارزه با گروه داعش در منطقه مانده‌اند.

دولت عراق هم به نوبۀ خود نسبت به «تجاوز به حاکمیت ملی» کشورش اعتراض کرده است. به گفته دولت عراق «این نوع حملات می‌تواند عواقب فاجعه‌بار برای امنیت و ثبات عراق و منطقه داشته باشد».

با اینحال، کاخ سفید گفته است که دولت عراق را از وقوع حملات مطلع کرده بود. اما دفتر نخست‌وزیر محمد شیاع السودانی این ادعا را «نادرست و با هدف گمراه کردن‌ افکار عمومی بین‌المللی» توصیف کرد.

وزارت امور خارجه عراق نیز اعلام کرد که دیوید برگر کاردار امریکا را برای اعتراض به حملات شب گذشته به این کشوراحضار می‌کند.

این نخستین بار نیست که دمشق خواستار خروج نیروهای امریکایی می‌شود. تهران نیز بارها گفته است که امریکایی‌ها باید از منطقه بیرون بروند.

هفته گذشته، نخستین دور مذاکره بین بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به مأموریت نیروهای ایتلاف در خاک عراق آغاز شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا