آخرین اخبارجهانسیاست

دیدار مقامات سازمان‌های استخباراتی جهان در سنگاپور

خبرگزاری دید: گزارش‌ها حاکی است که مقامات سازمان‌های استخباراتی جهان در سنگاپور دیدارهای چندجانبه و دوجانبه مخفیانه داشته‌اند.

به نقل از رویترز، مقام‌های سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ جهان در حاشیه نشست امنیتی «شانگری-لا دیالوگ» در سنگاپور باهم دیدار کرده‌اند.

منابع آگاه گفته‌اند که این نشست‌ از سوی دولت سنگاپور برنامه‌ریزی و از چندین سال به این‌سو به‌گونه محتاطانه در یک مکان جداگانه برگزار می‌شود.

یک منبع هندی گفته است که سامانت گوئل، رییس سازمان جمع‌آوری اطلاعات خارج از کشور هند نیز در این نشست حضور داشته است.

ایالات متحده از سوی آوریل هاینس مدیر اطلاعات ملی و رییس جامعه اطلاعاتی کشورش نمایندگی شده است. نماینده چین نیز به‌رغم تنش‌ها در روابط با ایالات متحده در میان دیگر کشورهای حاضر بوده است.

مقامات ارشد سازمان‌های اطلاعاتی نیز از این فرصت برای دیدار با همتایان خود استفاده می‌کنند.

اگرچه جزئیات چندانی در مورد بحث‌های خاص در سنگاپور به بیرون درز نکرده، اما جنگ در اوکراین و جنایات فراملی در مذاکرات روز جمعه برجسته بوده است.

یکی دیگر از این منابع گفته که لحن در این نشست مشارکتی و همیاری بوده و نه تقابلی.

در گفت‌وگوی اصلی امنیتی، بیش از ۶۰۰ نماینده از ۴۹ کشور سه روز جلسات عمومی و همچنین جلسات دوجانبه و چندجانبه پشت درهای بسته داشته اند.

با این حال، مشخص نیست که محور اصلی گفت‌وگوهای این نشست سری چه بوده است.

یکی از این منابع آگاه نشست سازمان‌های اطلاعاتی را راهی برای ترویج درک عمیق‌تر از اوضاع جهان می‌داند که در دستور کار جامعه بین‌المللی قرار دارد.

این در حالی است که امریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند شبکه‌ای را زیر نام «پنج چشم» برای جمع‌آوری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات اداره می‌کنند و مقام‌های اطلاعاتی این‌ کشورها مرتباً باهم ملاقات می‌کنند که ممکن است در نشست سنگاپور نیز اشتراک کرده باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا