آخرین اخبارآزادی بیاناجتماعاسلایدشوافغانستانحقوق بشرگزارش

دیدبان حقوق بشر: طا-لبان جدی‌ترین بحران حقوق بشر را ایجاد کرده‌اند

خبرگزاری دید: دیدبان حقوق بشر در سومین سالگرد تسلط طالبان بر افغانستان می‌گوید که تحت حاکمیت طالبان زنان و دختران بدترین کابوس‌های‌‌شان را تجربه می‌کنند و این امر باید به فراخوانی برای اقدام و تغییر تبدیل شود. 

سازمان دیدبان حقوق بشر امروز دوشنبه(۲۲ اسد) در بیانیه‌ای اعلام کرد که طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، جدی‌ترین بحران حقوق زنان را در جهان ایجاد کرده اند.
به گفته این سازمان، افغانستان همچنین یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان را تجربه می‌کند، کمک‌ها به شدت کاهش یافته، هزاران افغانستانی مجبور به بازگشت از پاکستان به افغانستان شده‌اند و هزاران نفر دیگر در انتظار مهاجرت به کشورهای غربی هستند.
تحت حکومت طالبان، افغانستان تنها کشوری است که در آن دختران از تحصیل فراتر از صنف ششم منع شده‌انر، حق آزادی حرکت زنان نقض شده، از بسیاری از اشکال کار منع، حمایت‌ها از زنان و دخترانی که خشونت جنسیتی را تجربه می‌کنند، برچیده شده، موانعی برای دسترسی آن‌ها به مراقبت‌های بهداشتی به‌وجود آمده و آن‌ها از ورزش و حتی بازدید از پارک‌ها منع شده‌اند.
ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، این وضعیت را «سیستم نهادینه‌شده تبعیض، جداسازی، بی‌احترامی به کرامت انسانی، و محرومیت زنان و دختران» توصیف کرده است.
فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دیدبان حقوق بشر، گفت: «تحت حاکمیت سوءاستفاده‌گر طالبان، زنان و دختران افغان بدترین کابوس‌های خود را می‌گذرانند. همه دولت‌ها باید از تلاش‌ها برای پاسخگویی رهبری طالبان و همه کسانی که مسئول جنایات جدی در افغانستان هستند، حمایت کنند.»
در همین حال، بیش از ۶۶۵ هزار افغانستانی از سپتمبر ۲۰۲۳ به این طرف از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند.
هزاران افغانستانی که پس از تسلط طالبان از این کشور گریختند در ایران، ترکیه، امارات متحده عربی و سایر کشورها در بلاتکلیفی زندگی می‌کنند.
کشورهایی که متعهد به پذیرش افغانستانی‌ها هستند، از جمله ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، کانادا، به نیازهای افغانستانی‌های در معرض خطر به کندی رسیدگی می‌کنند.
خانم عباسی گفته است: «سومین سالگرد تسلط طالبان یادآوری تلخ بحران حقوق بشر در افغانستان است، اما این باید یک فراخوان برای اقدام نیز باشد.»
او از دولت‌هایی که با طالبان در تعامل هستند خواست پیوسته به آن‌ها یادآوری کنند که اقدامات آن‌ها علیه زنان و دختران و همه افغانستانی‌ها، تعهدات افغانستان تحت قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.
او از تمویل کنندگان خواست کمک‌ها را با هدف دستیابی به نیازمندان و ایجاد راه‌حل‌های پایدار برای بحران انسانی افغانستان ارائه کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا