آخرین اخباراسلایدشوافغانستانایرانتحلیلدیدگاهمنطقه

رئیسی، حامی مهاجران افغانستانی

نویسنده: سید اسحاق شجاعی، نویسنده و پژوهشگر

خبرگزاری دید: زمانی که آقای رئیسی در سال ۱۴۰۰ به ریاست جمهوری ایران رسید، سامان دهی مهاجران را در اولویت برنامه های دولت خود قرار داد. وی به نیکی تشخیص داده بود که مشکل اساسی مهاجران افغانستانی در ایران دو چیز است: فقدان قانون و دخالت نهادهای مختلف در امور مهاجران. برای حل این مشکل، وی تشکیل سازمان «ملی مهاجرت» را پیشنهاد و آن را به صورت یک لایحة قانونی با اصول مدوّن، در دولت تهیه و تنظیم کرد و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران که در حادثة سقوط چرخبال به شهادت رسید، از منطقه ای محروم شهر مشهد – ایران برخاسته بود. او با مهاجران افغانستانی و کشور افغانستان و عالمان این کشور در حوزه های علمیه ایران آشنایی دقیق داشت و سال های زیادی در کنار آن ها زندگی کرده بود و با رنج و درد آوارگی آن‌ها به خوبی آشنا بود.
آقای رئیسی، در سال هایی که عهده دار تولیت آستان قدس رضوی بود، مهاجران افغانستانی حاشیه های شهر مشهد را مورد توجّه خاص قرار داد و حمایت‌ها و کمک‌های خود را متوجّه آنان کرد. در این سال‌ها، بیش ترین کمک‌های آستان قدس، راهی مناطق حاشیه نشین مشهد چون گلشهر، ساختمان، دروی، قرقی و کال زرکش می شد که اکثر ساکنان آن ها را مهاجران افغانستانی تشکیل می دهند.
وی در یک مصاحبه گفته بود: تنها مردم مشهد مجاوران امام رضا نیستند؛ بلکه تمام ایران و تمام خراسان بزرگ مجاوران امام رضا هستند.
زمانی که آقای رئیسی در سال ۱۴۰۰ به ریاست جمهوری ایران رسید، سامان دهی مهاجران را در اولویت برنامه های دولت خود قرار داد. وی به نیکی تشخیص داده بود که مشکل اساسی مهاجران افغانستانی در ایران دو چیز است: فقدان قانون و دخالت نهادهای مختلف در امور مهاجران. برای حل این مشکل، وی تشکیل سازمان «ملی مهاجرت» را پیشنهاد و آن را به صورت یک لایحة قانونی با اصول مدوّن، در دولت تهیه و تنظیم کرد و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاد.
آن چه در لایحة دولت رئیسی، درباره حل مشکلات مهاجرین آمده بود، اگر در مجلس تصویب و اجرا می شد، بیش تر مشکلات مهاجران را حل و نهایت دل سوزی و مهربانی او را نسبت به مهاجرین اثبات می کرد. از جمله تمدید کارت های آمایش و اقامه‌ها به ۳ سال، ۷ سال و ۱۰ سال. قرار بود به مهاجرانی که سه دهه از اقامت شان در ایران گذشته و نیز نخبگان مهاجر شهروندی درجه دو داده شود و بسیار موارد مثبت دیگر امّا نمایندگان مجلس، هیچ کدام از موارد مثبت پیشنهادی آقای رئیسی و وزارت کشور را … نپذیرفتند؛ آن ها را حذف کردند و به جای آن ها مواد سخت گیرانه و ضد مهاجرت را جایگزین کردند.
رئیس جمهور فقید ایران، نعمتی برای مهاجران بی پناه افغانستان بود؛ او می خواست برای مهاجرین یک نهاد متمرکز با قانون مدوّن عادلانه ایجاد و مهاجرین را از بسیاری از تنگناهای سخت گیرانه خلاص کند و آن ها را به اندکی آرامش و امنیت روحی و روانی برساند. در این جهت تلاش هم کرد؛ امّا نهادهای دیگر، تلاش‌های نیک او را خنثی کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا