آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهپاکستانجهانحکومتخبر های مهممنطقه

راه برای ورود کامیون‌های ترانزیتی افغانستان با مجوز موقت به پاکستان باز شد

خبرگزاری دید: یک عضو ارشد اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان و افغانستان گزارش داده است که نخستین کامیون‌های ترانزیتی افغانستان با استفاده از اسناد موقت، روز گذشته (۱۳ جوزا) از گذرگاه خرلاچی واقع در ولسوالی دندپتان ولایت پکتیا وارد پاکستان شده است.

ضیاالحق سرحدی، یک عضو این اتاق گفته که سفارت پاکستان در کابل اسناد موقت را برای رانندگان افغانستانی صادر کرده است.

با این حال، محب‌الله، سرکنسول طا-لبان در پیشاور نیز از صدور چنین اسنادی برای رانندگان پاکستانی خبر داده است.

وی افزوده است: ماشین‌های ترانزیتی دو کشور اکنون می‌توانند به هر شهری در پاکستان و افغانستان بروند.

گفتنی است که این طرح پس از رایزنی‌ها میان مقام‌های پاکستانی و طا-لبان به مرحله اجرایی رسیده است.

براساس اطلاعات مقام‌های پاکستانی، دست‌کم ۶ هزار کامیون‌ ترانزیتی افغانستان و ۹ هزار کامیون پاکستان برای انتقال کالاهای تجاری میان دو کشور ثبت است.

پیش از این در اخبار اعلام شد که پاکستان ثبت ماشین‌های ترانزیتی حامل کالاهای تجاری افغانستان را برای مجوز ورود موقت به این کشور الزامی کرده است.

همچنین محموله‌های تجاری کشورمان فقط می‌توانند از طریق مسیرهای توافق‌ شده قبلی، وارد خاک پاکستان شوند.

این در حالی است که پیش از این دولت پاکستان بارها گذرگاه‌های مرزی میان دو کشور از جمله، اسپین‌بولدک در قندهار، خرلاچی در پکتیا و تورخم در ننگرهار را به دلیل درگیری‌های مرزی و رانندگانی که پاسپورت و ویزا نداشتند، بسته بود.

اسلام آباد در سال ۲۰۰۱ در چارچوب اصلاحات قوانین گمرکی شرایطی سختی را بر ورود کالاهای تجاری افغانستان به این کشور وضع کرد که پس از آن محموله‌های تجاری افغانستان تنها می‌توانستند از مسیرهای مشخص شده در توافق‌نامه «ای‌تی‌تی»، وارد خاک پاکستان شوند.

در واقع پس از تسلط دوباره طا-لبان بر کشور، پاکستان همواره اقدام به بستن گذرگاه‌های مرزی مشترک کرده است. بسته شدن این مرزها تبعات فراوانی برای تاجران افغانستانی داشته است.

بر همین اساس آنها به دنبال راه‌های جایگزین هستند.

ایران از جمله همسایگان کشور است که به آب‌های آزاد وصل است. همچنین می‌تواند افغانستان را به آسیای مرکزی وصل کند. کریدورهای ایران می‌تواند جایگزین راه‌های پاکستان برای تجار ما باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا