آخرین اخبارآسیای میانهاجتماعاسلایدشوامنیت و حوادثجهانسیاستمنطقه

رایزنی رهبران آسیای مرکزی برای ارتقای همکاری منطقه‌ای

خبرگزاری دید: رهبران کشورهای آسیای مرکزی در گردهمایی وضعیت منطقه و جهان را بررسی کرده و راه‌های تقویت همکاری را به بحث و بررسی گرفتند.

به نقل از یوزید، در نشستی که روز گذشته(۱۹ اسد) به ریاست قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان در آستانه برگزار شد، صدر جپاروف رئیس جمهور قرقیزستان، امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان، سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و کاها ایمنادزاده رئیس مرکز منطقه‌ای دیپلماسی پیشگیرانه سازمان ملل متحد برای آسیای مرکزی به عنوان مهمان افتخاری حضور داشتند.
بر اساس دستور کار این جلسه، موضوعاتی برای تقویت بیشتر همکاری‌های چندجانبه در منطقه از جمله توسعه گفت‌وگوهای سیاسی، ارتقای برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک در تجارت، سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، انرژی، کشاورزی و محیط‌زیست، تشدید تبادلات فرهنگی و بشردوستانه و پاسخ به پالش‌ها و تهدیدهای جدید به بحث و بررسی گرفته شده است.
رئیس جمهور ازبیکستان با اشاره به وضعیت کنونی جهان خاطرنشان کرده است: آسیای مرکزی به دلیل موقعیت جیوپولیتیکی‌اش تمامی پیامدهای منفی بحران جهانی و تشدید درگیری‌ها را به طور کامل تجربه خواهد کرد.
علاوه بر این، مسایلی مربوط به وضعیت افغانستان در پس‌زمینه برنامه‌های بین‌المللی به بحث گرفته شده است.
در این نشست، همچنین تاکید شده که رفاه کشورهای آسیای مرکزی تا حد زیادی به تلاش مشترک و تمایل به همکاری نزدیک، اتخاذ تدابیر قاطع و پیشبرد مشترک منافع منطقه بستگی دارد. در این راستا، پیشنهاد شده تا یک سند راهبردی که امنیت و ثبات منطقه‌ای را تضمین کند، تدوین شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا